Natuurlijk en gezond eten

Natuurlijk en gezond eten

Iedereen wil natuurlijk en gezond eten. Voedselverwerking is plotseling de alomtegenwoordige luchtbel geworden waar niemand in verstrikt wil raken. GMO's, additieven en meststoffen bepalen deze luchtbel die we allemaal ontvluchten.

Bij Vitaminfood gebruiken we alleen puur natuurlijke ingrediënten voor al onze maaltijdopties.

Zijn ze wel hetzelfde? Is natuurlijk = gezond? Dit stuk is niet bedoeld om de populaire opinie tegen te spreken. In feite bevestigt het die zelfs.

Een natuurlijke en gezonde voeding is waar ons lichaam naar hunkert. Niet naar hartige smaken of mediterrane aroma's en aantrekkelijke aanblikken. Natuurlijk maken ze maaltijden aangenaam en is het dat waar we naar verlangen, maar niet het lichaam. Wat we uit de winkels halen is vaak niet wat het lichaam nodig heeft.

Op de markt en in de schappen van de supermarkt zijn er gezonde alternatieven, maar niet in de aantallen. Vitaminfood is een van de weinige die een gezondheidswaarde biedt die overeenkomt met uw waarde. Ieder mens heeft recht op goede voeding en Vitaminfood biedt natuurlijke en gezonde maaltijdvervangers.

Waarom is het belangrijk om natuurlijk te eten?

Antwoord: Brandstof goed voelen goed

*Top op de lijst staat de voedingswaarde voor uw lichaam. Goede voeding is compleet en stelt uw organen in staat zich harmonieus te ontwikkelen. Het resultaat is een gezond lichaam; gezond in elk opzicht en elke spier, dat is wat goede brandstof oplevert. Voedingsstoffen versterken de lichaamssystemen en het hele lichaam wordt in harmonie gehouden.

Uw gezondheid staat in direct verband met wat u uw lichaam te eten geeft.

*Beter voor het milieu - hoe minder de verwerking, hoe kleiner de koolstofvoetafdruk voor het specifieke dieet.

*Vermindert overeten en gewichtsbeheersing - meestal geeft natuurlijk voedsel meer voldoening dan geraffineerd voedsel, de vezels worden meestal verwijderd tijdens de verwerking, bijvoorbeeld bij het malen van tarwe om de schillen te verwijderen.

*Vermindertziekterisico 's - geraffineerde voedingsmiddelen en sommige additieven worden in verband gebracht met chronische levensstijlziekten zoals kanker en hartcomplicaties. Fytonutriënten die de immuniteit stimuleren gaan ook verloren tijdens de verwerking, waardoor een zwakker immuunsysteem wordt blootgesteld aan aanvallen van ziekten.

*Versterkt hetgenezings- en herstelproces - minder geraffineerde voedingsmiddelen worden beter geabsorbeerd en gebruikt door het lichaam, wat kant-en-klare en bruikbare ingrediënten oplevert voor het herstel van weefsels en cellen. Natuurlijke producten bevatten ook meer vitaminen, antioxidanten en fytonutriënten. Deze werken allemaal samen om een sterker immuunsysteem op te bouwen.

Andere individuele voordelen van natuurlijk eten zijn:

*Het controleren vanvoorkeuren, het inperken van allergieën en het reguleren van de inname van specifieke ingrediënten.

In tegenstelling tot kant-en-klaarmaaltijden zoals een hamburger of een taart, hebt u met natuurlijke producten veel meer controle over wat u eet. Je krijgt niet alleen wat de fabrikant heeft bijgevoegd. Je wordt ook niet gedwongen te consumeren wat de fabrikant heeft opgenomen, zelfs als je dat niet wilt.

Met natuurlijke voeding kunt u uw dieet controleren, en dat geldt ook voor Vitaminfood. Natuurvoeding heeft zijn beperkingen, veroorzaakt door onethische producenten.

Niet alle natuurlijke voeding is gezond.

Niet alles is zelfs zo gezond als beweerd wordt. Dat klopt, natuurlijk verwijst in alle eerlijkheid naar de mate van verwerking en modificatie die het voedsel heeft ondergaan voordat het op je bord of in je kopje belandt. Natuurlijk voedsel is minimaal bewerkt, ethisch geteeld en zonder genetische modificatie.

Natuurlijk voedsel is rijk aan in de natuur voorkomende voedingsstoffen die er voortdurend worden afgewassen of chemisch worden verwijderd door verwerking.

Wat verwerking met je voedsel doet.

Tijdens de verwerking leiden de fysische en chemische processen tot verlies van voedingsstoffen en denaturering.

Koken is een voorbeeld van zo'n proces. Het is een noodzakelijk proces. Koken en laten uitlekken is echter een destructief proces. De voedingsstoffen gaan vaak van het voedsel over in de vloeistof die vervolgens wordt afgetapt. Veel in water oplosbare voedingsstoffen gaan op deze manier verloren.

 De B-vitamines en vitamine C spoelen allemaal weg in de riolering.

Ook in industriële processen kunnen voedingsstoffen verloren gaan, afhankelijk van de bereidingswijze, en andere worden toegevoegd om industriespecifieke doelen te bereiken. Deze twee vormen het probleem bij de voedselverwerking en de vervuilde lucht daaromheen.

Additieven VS Verloren voedingsstoffen

Additieven worden toegevoegd om de smaak, het aroma en de voedingswaarde te verhogen.

Zij kunnen worden ingedeeld in groepen met een negatieve of een positieve invloed op de gezondheid.

Negatieve gevolgen zijn onder meer

*toegevoegde suikers en zoetstoffen zoals sacharoseconcentraten. Deze worden hier verder besproken.

*Preservatieven zoals suiker schimmel

*Trans vet

*Food coloring

*Natriumbenzoaat en natriumnitriet

Degenen met positieve effecten zijn de mineralen, vitaminen en vezels boosts.

 

Verloren voedingsstoffen zijn die welke door de verwerking zijn weggespoeld of gedenatureerd.

Het gaat onder meer om B-vitaminen en vitamine C, die zeer onstabiel zijn bij overmatige hitte en in uitgelekte oplossingen worden afgespoeld.

Ook fytonutriënten gaan verloren.

Fytonutriënten zijn alle bioactieve verbindingen die gezond houden en ook jou in leven kunnen houden. Er zijn er meer dan25.000 fytonutriënten gegroepeerd in onder andere betalanen, indolen, fenolen en terpenen.

 

Afgezien van de additieven en de verloren voedingsstoffen zijn GMO's een ander onderdeel van natuurlijk voedsel dat het ongezond maakt. Ze worden in verband gebracht met schade aan inwendige organen, vertraagde groei van de hersenen, verdikking van het spijsverteringskanaal, voedselallergieën en maag- en darmproblemen.

Meststoffen worden ook gebruikt bij de productie van levensmiddelen en worden rechtstreeks in verband gebracht met kankerrisico's en vergiftiging door zware metalen. Stikstofhoudende meststoffen verminderen de vitamine C-concentratie in planten, zelfs in vruchten.

 

Een andere term die in dit debat van belang is, is biologisch. Biologisch betekent dat het voedsel is verbouwd zonder kunstmatig vervaardigde chemicaliën, maar uitsluitend met meststoffen en bestrijdingsmiddelen van natuurlijke oorsprong. Biologisch voedsel wordt uitsluitend verkregen door natuurlijke processen en natuurlijke landbouwinputs.

Biologisch is niet veganistisch, aangezien sommige ingrediënten afkomstig kunnen zijn van biologisch gehouden dieren. Veganistisch is een andere variatie op basis van de vraag of er dierlijke producten in het dieet zijn opgenomen.

 Hoe je je voedsel ook analyseert, Vitaminfood is biologisch, gezond en veganistisch.

Hebben begrepen wat natuurlijk, gezond, biologisch en veganistisch is

Laten we de feiten onder ogen zien.

Een gezonde voeding is wenselijk. Groenten en fruit zijn van vitaal belang. Biologisch voedsel is gezonder. Je zou graag je eigen sinaasappels plukken en je eigen graan oogsten.

Maar...

We hebben niet altijd de tijd om selectief boodschappen te doen en gezonde maaltijden te bereiden. De meeste biologische producten worden plaatselijk verkocht, maar u woont in een stad zonder plaatselijke boerderijen. Uw voedsel wordt vervoerd over 1000+ mijl.

Gezondere alternatieven zijn duur. De meeste van onze diëten, zelfs natuurlijke en biologische, zijn qua voedingswaarde niet volledig; we doen gissen met onze voeding.

Wat we hebben is genetisch gemodificeerd. Het is niet van veganistische oorsprong. Het is ook goedkoper op de korte termijn maar duurder op de lange termijn. Het verkochte voedsel is gericht op financieel gewin, niet op voeding.

Vitaminfood levert een gezonde maaltijd die biologisch geteeld is en 100% veganistisch met minimale bewerking. Wij bieden waarde en gezondheid waar dat zeldzaam is.

Tips om gezond en natuurlijk te eten

Het is bitter te moeten toegeven dat de mens niet zonder verwerkte voedingsmiddelen kan. Verwerking verlengt de houdbaarheid, zorgt voor levensvatbare voedingsstoffen waar en wanneer die nodig zijn en verhoogt de productie. Het is een uiterst belangrijke activiteit.

Aan de andere kant doen we aan vermindering van de verwerking en regulering van de inname van bewerkte voedingsmiddelen. We beperken het tot het absolute minimum van het drogen van erwten en het malen van voedingsstoffen, maar kunnen niet zonder om de hierboven genoemde redenen. Verwerking is gunstig als:

*De voedingsstoffen blijven behouden.

*Er wordt meer waarde toegevoegd dan verwijderd.

* Het proces is gericht op volledige voeding.

Dit is wat je moet doen:

  1.       Geef water de voorkeur als je belangrijkste drank. Boven de andere gezoete dranken met toegevoegde suikers of zelfs soja- en amandelmelk, heeft je lichaam het meest behoefte aan water. Dus geef het dat als eerste en in de grootste hoeveelheid.
  2.       Lees gewoonlijk etiketten - door u te verdiepen in wat u consumeert, kunt u uw voeding verbeteren. Weet wat er in uw winkelwagentje zit voordat u betaalt en voordat u consumeert.
  3.       Bezoek uw boerenmarkt - de boerenmarkt is de basis van alle complete voeding. Het is waar het goede spul vandaan komt. Zelfs onze ingrediënten komen van een vergelijkbare bron, alleen kopen we van de boerderij en in bulk. Als je wat tijd over hebt, ga dan zelf je eten plukken.
  4.       Biologische bronnen uit uw winkelrekken. Hierdoor worden risico's in verband met GGO's en synthetische landbouwproductiemiddelen geëlimineerd.
  5.       Vermijd ten allen prijze toegevoegde suikers of geraffineerde koolhydraten. Dit is het epicentrum van voedselverwerking. Deze zijn ongewenst en onnodig voor je lichaam.

Belemmeringen om gezond te eten die je moet overwinnen

Biologische en natuurlijke bronnen zijn duurder en onze budgetten kunnen niet altijd dieetplannen bevatten. Ga voor meer betaalbare en duurzame gemanipuleerde alternatieve oplossingen.

De levensmiddelen zijn niet gemakkelijk verkrijgbaar, tenzij je een boerenmarkt om de hoek hebt. Bezoek uw meest biologische bronnen of sluit u aan bij een voedselcoöperatie voor de levering van verse producten.

Sommige zijn alleen in het seizoen verkrijgbaar. Welnu, in dat geval zul je eraan moeten wennen om het beste te maken van wat er in het seizoen is. Voed je met wat je hebt, aangezien je lichaam reserves aanlegt van sommige voedingsstoffen waar je een overvloed van krijgt.

Valse etiketten en informatiebladen over voedingswaarde zijn een ramp voor de bevolking. Zeer moeilijk te ontcijferen en te omzeilen. Kijk naar case studies, reviews, getuigenissen en demonstraties van de effectiviteit van producten. Deze zijn minder vervalst, vooral als ze door een derde partij worden gecontroleerd.

 

Vitaminfood geeft een nieuwe definitie aan natuurlijk zoals u dat kent: biologisch, minimaal bewerkt en gezonder.

Hoewel wij het ermee eens zijn dat volledig onbewerkte voedingsmiddelen uw beste kans zijn om uw gezondheid onder controle te krijgen, hebben wij ook ontdekt dat het moeilijk kan zijn om aan dergelijke normen te voldoen.

Laat ons u helpen zorgen te maken over uw dieet en voedingstekorten.

Vitaminfood staat achter u als het gaat om complete voeding en makkelijke snelle maaltijden.

Verleng uw bestelling of haal nu uw eerste.

 

 

Referenties.

  1. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/processed-foods/
  2. https://www.nih.gov/news-events/news-releases/nih-study-finds-heavily-processed-foods-cause-overeating-weight-gain
  3. https://www.hero-group.ch/study-brings-clarity-meaning-food-naturalness
  4. https://www.choosemyplate.gov/eathealthy/vegetables/vegetables-nutrients-health
  5. https://www.helpguide.org/articles/healthy-eating/organic-foods.htm
  6. https://www.medicalnewstoday.com/articles/322268
  7. https://aeon.co/essays/is-eating-natural-food-the-same-as-eating-whats-healthy
  8. https://www.webmd.com/diet/features/the-natural-diet-best-foods-for-weight-loss#1
  9. https://millennialmagazine.com/2017/07/22/3-health-benefits-of-eating-natural-foods-to-consider/
  10. https://www.shape.com/healthy-eating/what-clean-eating-5-dos-and-donts-your-best-body-ever
  11. https://www.health.com/food/10-easy-ways-to-eat-natural
  12. https://www.healthline.com/nutrition/21-reasons-to-eat-real-food