Wat zijn de voordelen van multivitaminen ?

Wat zijn de voordelen van multivitaminen ?

Vitaminfood multivitaminen bevatten complete B-complex vitaminen. Ontworpen om alle essentiële voedingsstoffen in hun ADH-hoeveelheden te leveren.

Vitaminesupplementen zijn de meest voorkomende en populairste supplementen in de wereld en ook in Europa. Dit is grotendeels te danken aan diverse campagnes eind jaren '80, '90 en begin jaren '2000 waarin werd beweerd dat multivitaminesupplementen de sleutel zijn tot een langer, gezonder leven. Welnu, de onderzoekstudies die toen werden uitgevoerd en waarop deze boodschappen waren gebaseerd, waren accuraat. Maar u weet hoe dat gaat met wijdverspreide mediacampagnes.

Ze worden gemakkelijk zeer ongereguleerd met blogs die milde variaties van de waarheid vermelden. In korte tijd worden de waarheid en de feiten van de onderzoeken echter agressief verdund. Slechts fragmenten van de waarheid blijven hier en daar over om te proberen de boodschap bij elkaar te houden.

Multivitaminen zijn zeer nuttig en heilzaam voor het behoud van een goede gezondheid. Verschillende patiënten hebben bekend dat zij hen hebben geholpen te herstellen van terminale ziekten en sommige langdurige kwalen waarvoor geen genezing bekend was of waarvoor geen duidelijke diagnose was gevonden. Zij hebben lethargische mensen geholpen weer op krachten te komen en anderen van gedeeltelijke en bijna volledige blindheid weer te zien. Zulke ware bekentenissen zijn er in overvloed.

De mate van hun doeltreffendheid in een steekproef is echter zwaar overdreven. Wonderen zoals deze gebeuren niet bij iedereen, anders zouden het geen wonderen zijn. Er werd echter een positieve impact vastgesteld bij de meerderheid van de testpersonen en de waarschijnlijkheid dat multivitaminen uw gezondheid aanzienlijk zullen verbeteren is meer dan 100%. Het zal uw kanker misschien niet genezen, maar het zou u kunnen helpen het tempo van de progressie te vertragen en u een paar extra maanden van levenskwaliteit te geven. Het zou de verkoudheid wel helemaal weg kunnen houden.

Dat is de stand van multivitaminevoeding op de supplementenmarkt.

Voor wie zijn multivitaminen?

Multivitaminen zijn er voor iedereen die het gevoel heeft dat zijn lichaam wel een kleine immuniteitsboost kan gebruiken of wat ondersteuning om optimaal te functioneren. Vitaminen en mineralen zijn de hoofdbestanddelen van multivitaminesupplementen. En Vitaminfood multivitamine capsules bevatten 27 essentiële vitaminen en mineralen. Deze zijn nodig voor de kleinste en ook voor de grootste chemische reacties in het lichaam. Ze zijn nodig voor transport en signalering.

Al die kleine dingen die je lichaam nodig heeft voor efficiëntie, vitaminen en mineralen zullen je waarschijnlijk wel op weg helpen. Is het je wel eens opgevallen dat een enorme machine kan blijven draaien, maar dat de efficiëntie zo laag is (waardoor de kosten om hem te laten draaien stijgen)? Nou, zo is ons lichaam. Als geheel kan het lichaam blijven draaien, maar niet efficiënt. Verstopte bloedvaten, trage prikkeloverdracht, beschadigde celmembranen, maculadegeneratie, vertraagde gevoeligheid voor hormonen, enzovoort.

Je leeft, maar alleen omdat het hart nog bloed pompt. Alle andere systemen houden het nauwelijks vol omdat ze onvoldoende vitaminen en mineralen hebben die nodig zijn voor de meeste reacties.

Speciale groepen die meer baat kunnen hebben bij multivitaminen zijn onder meer:

  •         Veganisten en vegetariërs

Ondanks alle lof voor een plantaardig dieet, zijn er gevaren aan verbonden. Het is een zeer gezond dieet dat aanzienlijk minder risico's inhoudt dan een dieet met veel vlees en dieren. Bepaalde voedingsstoffen zoals vitamine B12 zijn echter gemakkelijker beschikbaar in dierlijke producten dan in planten, omdat dieren ze reeds geconcentreerd hebben.

Multivitaminen helpen om de beperkte tekortkomingen van een plantaardig dieet te compenseren en toch de vruchten ervan te plukken.

  •         Aanstaande vrouwen

Vanwege de grotere behoefte aan voedingsstoffen voor het zich ontwikkelende kind, kunnen zwangere vrouwen in sommige gevallen en afhankelijk van het dieet niet aan de dagelijks vereiste hoeveelheid komen. Als dit gebeurt voor voedingsstoffen zoals foliumzuur (B9), kan het kind neurale buisdefecten ontwikkelen. Vrouwen in verwachting behoren tot de groepen die veel baat hebben bij voedingssupplementen voor zichzelf en hun ongeboren foetus.

  •         Oudere volwassenen

Met de leeftijd komen verschillende uitdagingen. Een daarvan is de verminderde absorptie- en opslagcapaciteit. Hierdoor lopen zij het risico een tekort aan voedingsstoffen op te lopen, wat in deze delicate fase van het leven onomkeerbare schade kan veroorzaken.

Alzheimer, maculaire degeneratie, osteoartritis, cardiovasculaire hartziekten, hypertensie zijn enkele van de aandoeningen waar oudere volwassenen vatbaar voor zijn. Van multivitaminen is aangetoond dat zij helpen de snelheid van degeneratie en veroudering af te remmen en te reguleren.

  •         Malabsorptie stoornissen

Waaronder coeliakie, colitis ulcerosa, cystische fibrose, de ziekte van Crohn en kanker van het spijsverteringskanaal. Deze kunnen genetisch zijn of het gevolg zijn van blootstelling aan stoffen die de absorberende oppervlakken van de darmen aantasten en ruïneren. Het resultaat is echter dat men door te diëten niet voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt.

Waarom kiezen voor multivitaminen

Vitaminfood multivitamine capsules zijn er om de stress van uw lichaam te verminderen. Voldoende hoeveelheden van alles binnenkrijgen hoeft ook niet stressvol te zijn. Het is aan te raden voedingsstoffen te halen uit vers voedsel en groenten die u waarschijnlijk zelf hebt geplukt in uw plaatselijke biologische winkel.

Toch loopt u het risico bepaalde voedingsstoffen te missen. Vitaminfood bereidt complete voedingsoplossingen voor, zodat u niet het risico loopt onbewust te weinig van een bepaalde voedingsstof binnen te krijgen. Wij hebben multivitaminecapsules die zijn ontwikkeld om u het complete vitaminevoedingsprofiel te geven. 

Vitaminfood multivitaminen zijn niet alleen maar basisvullers om een of ander tekort in de voeding te compenseren. Zij zijn, als u dat wenst, een veilige weg naar het bereiken van een volledig nutriëntenprofiel. Ze zijn ook geen vervanging voor evenwichtige maaltijden, tenzij u natuurlijk begint met maaltijdvervangende shakes.

Vitamine D3, B12, vitamine C, foliumzuur, selenium en andere fytonutriënten zitten allemaal in de multivitamine-capsules van Vitaminfood.

Vitaminesupplementen kunnen helpen uw hersenfunctie te verbeteren, het risico op maculadegeneratie te verminderen of dit proces te vertragen, de gezondheid van de huid en de ogen in het algemeen te verbeteren, de spijsvertering en de absorptie te verbeteren, de lever en de nieren te ontgiften en de reproductieve gezondheid te bevorderen, naast vele andere voordelen.

Vitamine lessen

Er zijn twee groepen vitaminen:

  1. In vet oplosbare vitaminen, die door vetmoleculen worden getransporteerd en samen met vetcellen in het lichaam worden opgeslagen. Het lichaam kan deze vitaminen accumuleren en een tekort zal minder snel worden veroorzaakt door een acute verandering in de voeding. Dit zijn vitamine A, D, E en K

 

  1. In water oplosbaar - deze kunnen in water oplossen en worden als oplossing in water getransporteerd. Als gevolg daarvan wordt het teveel in urine en zweet weggespoeld, omdat dit oplossingen van water zijn.

Zij worden ook niet in het lichaam opgeslagen vanwege hun oplosbaarheidskenmerken. Een lichaam dat geen reserves van deze vitaminen heeft, kan een tekort krijgen aan een of meer van deze vitaminen. U moet deze vitaminen regelmatig aanvullen om ervoor te zorgen dat u genoeg heeft. Het kan stressvol zijn, maar met multivitaminen zoals Vitaminfood vitamine capsules, wordt het veel gemakkelijker om een volledig profiel aan te houden. Deze bevatten alle B-vitamines en vitamine C.

 

  1.     Vitamine C

Vitamine C is een van de veelzijdige vitamines. Veel dieren kunnen het synthetiseren uit glucose, maar mensen en enkele andere zoogdiersoorten niet.

Het is nuttig voor de genezing van wonden door de wond vochtig te houden, verkort de duur van verkoudheden en fungeert als enzym cofactor voor wel 11 unieke enzymen.

Een ander voordeel is een verhoogde opname van non-heemijzer. Niet-heemijzer komt alleen voor in planten en is wat de meeste vegetariërs en veganisten gebruiken; het wordt echter niet gemakkelijk geabsorbeerd, maar Vitamine C helpt daarbij.

Vitamine C is ook in hoge concentratie aanwezig in maagsap; een verteringssap in de maag. Het voorkomt de vorming van mutagene stikstofverbindingen. Dit verlaagt het risico op maagkanker aanzienlijk. Dit geldt ook voor mondholte-, spijsverteringskanaal- en longkanker.

Voor de absorptie ervan is natrium nodig, dus zorg ervoor dat u ook voldoende natrium binnenkrijgt; het komt echter zelden voor dat u een natriumtekort krijgt.

  1.     De B-vitaminen

Deze groep vitaminen wordt meestal gebruikt in co-enzymfuncties, maar heeft ook vitaminespecifieke rollen.

  1.     Thiamine

Thiamine wordt gebruikt in:  

  •         energiemetabolisme uit koolhydraten en vertakte aminozuren
  •         groei van cellen.

Bevordert in het algemeen het energiegebruik.

Een tekort wordt in verband gebracht met alcoholisme, omdat alcohol de absorptiesnelheid verlaagt.

  1.     Riboflavine

Gebruikt in:

  •         co-enzym functies in neurale en spijsverteringsstelsel enzymatische activiteit.
  •         Co-enzym in talrijke oxidatie- en reductiereacties, vooral betrokken bij de afbraak van vetten. (vormt FAD - Flavin adenine dinucleotide)

 

  1.     Niacine
  •         Co-substraat bij waterstofoverdracht of reacties waarbij waterstofverbindingen betrokken zijn.
  •         Behandeling van hoge cholesterolgehalten in het bloed

 

  1.     Pantotheenzuur

 Dit is waarschijnlijk de minst waarneembare vitamine.

  •         Het wordt gebruikt als co-enzym in het celmetabolisme (een bestanddeel van co-enzym A). Dit is betrokken bij het vetzuurmetabolisme.

 

  1.     Pyridoxine, pyroxamine, en pyridoxal
  •         Dit is een belangrijke enzymatische cofactor die betrokken is bij meer dan 100 verschillende reacties vanwege zijn hoge werksnelheid en omzet.
  •         Voldoende hoeveelheden gedurende iemands leven leiden tot minder depressies op latere leeftijd.

Let op; als je hier een tekort aan hebt, heb je waarschijnlijk een tekort aan meer Vit B. Een tekort aan pyridoxine komt zelden voor, maar is niet onmogelijk.

 

  1.     Biotine
  •         Wordt gebruikt als co-enzym in reacties waarbij carboxylering optreedt. Deze reacties vormen verbindingen die later worden omgezet in keratine voor nagels en haar.

 Het is daarom nuttig voor gezond haar en gezonde huid, die uit keratine worden gevormd.

 

  1.     Foliumzuur

B9 wordt aanbevolen voor vruchtbare vrouwen in de vruchtbare leeftijd. 

Het is nuttig bij het voorkomen van neurale buisdefecten. Het bevordert de groei van de ruggengraat bij zowel kinderen als foetussen,

 

  1.     Vitamine B12
  •         Dit is een primaire vereiste voor het energiemetabolisme.
  •         Het is ook nuttig bij de vorming van rode bloedcellen en gezond beenmerg waar rode bloedcellen worden aangemaakt.
  • B12 wordt ook toegediend om pijnen te genezen en megaloblastaire anemie.

Vegetariërs en veganisten staan bovenaan de lijst van mensen die een tekort kunnen hebben. Dit komt doordat maar heel weinig planten de enzymen hebben die nodig zijn voor de vorming van B12.

 

  1. Vetoplosbaar - Vitamine A, D, E en K

 Vetoplosbare vitaminen worden in de dunne darm in het lichaam opgenomen via de melkkanalen en lymfekanalen. Zij hebben eiwitomhulsels als dragers tijdens het transport. Overschotten van deze vetoplosbare vitaminen worden opgeslagen in de lever en vetweefsels, waardoor een reserve voor deze vitaminen wordt aangehouden.

 

  1.             Vitamine A
  •         Vitamine A is nuttig voor het behoud van het gezichtsvermogen en vooral voor het nachtzicht. Zij voedt en verzorgt het netvlies, dat verantwoordelijk is voor de helderheid van het gezichtsvermogen.
  •         Het is eveneens belangrijk voor gezonde botten, een krachtig immuunsysteem en een gezonde zwangerschap (ontwikkeling van de foetus).

 

  1.             Vitamine D

Vitamine D komt niet gemakkelijk uit de voeding, behalve uit zeewier, sommige vissoorten zoals zalm, tonijn en kreeft.

 Het wordt gemakkelijk door onze huid gesynthetiseerd in aanwezigheid van ultraviolette B-stralen (UVB). UVB komt van de zon tussen 10 uur 's ochtends en 2 uur 's middags. Deze zon kan echter de huid aantasten en de stralen verhogen het risico op huidziekten. Beide bemoeilijken de synthese van vitamine D, aangezien zonnebrandcrèmes de huid afschermen van de productie van deze stralen.

U kunt echter wel lichte en donkergekleurde overhemden en broeken aantrekken wanneer u op deze tijden uitgaat.

Vitamine D is nuttig bij:

  •         de absorptie van calcium in de maag te verhogen.
  •         Hormonale eigenschappen; Vitamine D is meer dan alleen maar een vitamine. Recente studies hebben aangetoond dat het hormonale eigenschappen heeft
  •         Cardiovasculaire en immuunsysteem gezondheid.
  1.             Vitamine E

Het heeft zeer hoge antioxiderende eigenschappen.

  •         Daardoor is zij van vitaal belang voor de celbescherming als ontgifter van vrije radicalen. Vitamine E neutraliseert gemakkelijk vrije radicalen door ze te stabiliseren.
  •         Vitamine E bevordert ook een gezonde huidgroei, de opname van vitamine A en de gezondheid van de voortplanting en de vruchtbaarheid, de vorming van rode bloedcellen en het gebruik van calcium door het lichaam.
  1.             Vitamine K

We bloeden en dan stopt het bloeden vanzelf, vooral bij onbeduidende uitwendige verwondingen.

Vitamine K is essentieel voor het stollingsproces en voor de productie van protrombine, een stollingsfactor. Prothrombine wordt vervolgens omgezet in een serine draad-achtige verbinding die de wond afsluit.

 

Referenties:

  1. https://www.mindbodygreen.com/articles/should-i-take-a-multivitamin
  2. https://www.hopkinsmedicine.org/health/wellness-and-prevention/is-there-really-any-benefit-to-multivitamins
  3. https://www.healthline.com/nutrition/do-multivitamins-work
  4. https://utswmed.org/medblog/multivitamins-supplements/
  5. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/multivitamin/
  6. https://www.centrum.com/products/multivitamins/
  7. https://www.everydayhealth.com/drugs/multivitamins
  8. https://www.rxlist.com/consumer_multivitamins/drugs-condition.htm
  9. https://www.personanutrition.com/blog/improve-health-with-multivitamins/
  10.     https://www.naturesbounty.com/our-products/multivitamins/