Wat is er met de campagne over kaliumrijke diëten

Wat is er met de campagne over kaliumrijke diëten

Kalium is een ander mineraal dat het lichaam in vrij grote hoeveelheden verbruikt. Het is een andere belangrijke elektrolyt en de effecten ervan zijn tegengesteld aan de werking van natrium. Het is hetop twee na meest voorkomende mineraal in het lichaam en net als natrium heeft het de neiging je te vinden. Het zit voor 98% in cellen, vooral in spiercellen (80%), 20% in botcellen, en de rest in de lever en rode bloedcellen.

Het zit in verschillende voedingsmiddelen en in grote hoeveelheden. Bananen zijn een goede bron en ze worden geprezen als een betrouwbare bron van kalium. Vitaminfood-producten bevatten voldoende kalium om aan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid te voldoen. Gebruik ze als supplement en u zult zeker uw gezonde status behouden. Vitaminfood bananensmaak is een bijzondere boost voor uw kaliuminname. Vergeet niet er een paar op voorraad te houden. 

De ongelukkige waarheid is dat ondanks het feit dat natrium goed vertegenwoordigd is in diverse voedingsmiddelen, de meeste mensen niet voldoen aan hun optimale lichamelijke behoefte aan natrium. Veel mensen hebben een teveel aan natrium en dit veroorzaakt gezondheidsproblemen. Een kaliumrijk dieet is gezond en helpt niet alleen de effecten van een teveel aan natrium om te keren, maar heeft ook vele andere voordelen.

Gebruik van kalium in het lichaam

  1.       Reguleert het vochtgehalte in het lichaam.

Kalium is de belangrijkste elektrolyt in de intracellulaire vloeistof, terwijl natrium de belangrijkste elektrolyt is in de extracellulaire vloeistof. Dit betekent dat kalium belangrijk is bij de osmoregulatie over het celmembraan, zodat de cellen een optimaal vochtgehalte hebben en de osmotische druk goed in balans is ten behoeve van gezonde weefsels en orgaansystemen.

Het is een belangrijk elektrolyt in de vochtbalans

  1.       Zenuwsignalen en spiersamentrekkingen.

Zenuwimpulsen die als elektrische signalen moeten worden geleid, worden opgewekt door een verandering van de actiepotentiaal in de zenuwcellen. Deze verandering in potentiaal is het gevolg van een uitwisseling van respectievelijk Na+ en K+ in en uit de cellen. Ook kalium is nodig voor een efficiënte en effectieve zenuwimpulsvorming en -overdracht.

De overdracht omvat ook de progressieve beweging van die overdracht op een golfachtige manier. Bij onvoldoende kalium in het lichaam wordt dit proces aangetast wat de gevoeligheid van de zenuwen en de reactietijd betreft.

  1.       Reguleren van de hartslag

Alle spieren hebben voldoende kalium nodig voor de gevoeligheid en prikkelbaarheid. Kalium is van belang bij de zenuwoverdracht en de samentrekkingsactiviteit binnen de spiercellen. Kalium is vooral nodig voor de samentrekking van de hartspieren en heeft dus een grote invloed op de regulering van de hartslag.

  1.       Metabolisme

Kalium is essentieel bij de synthese van eiwitten en het metabolisme van koolhydraten en de omzetting van glucose in glycogeen als cofactor voor deze reacties. Kalium is ook nodig

tijdens de glycogenese. Het helpt ook bij de overdracht van

fosfaat uit ATP naar pyrodruivenzuur en heeft waarschijnlijk een

  1.       Effecten van een teveel aan natrium tegengaan

Dit zijn de gezondheidsvoordelen van een kaliumrijke voeding. Het verlaagt de bloeddruk en dit is belangrijker voor mensen met hypertensie dan voor gezonde mensen. Het reguleert het vasthouden van vocht in het lichaam door de uitscheiding van natrium in de nieren te bevorderen. Het helpt ook bij hartcomplicaties als gevolg van hoge bloeddruk.

  1.       Helpt bij de preventie van osteoporose en nierstenen

Osteoporose kan het gevolg zijn van een massaal verlies van calcium uit de botten, waardoor de botten dunner worden en de dichtheid ervan afneemt. Dit teveel aan calcium, dat niet verloren had mogen gaan, verhoogt de werkdruk op de nieren en als het niet op tijd wordt uitgescheiden, hoopt de hoeveelheid zich op en wordt afgezet in de nefronen en niercellen, wat nierstenen tot gevolg heeft.

Nierstenen en osteoporose zijn beide ongewenste aandoeningen en de gevolgen van beide veroorzaken extreme pijn en wilde gezondheidsturbulentie. Maar het goede is dat ze in dit geval van elkaar afhankelijk zijn (ze sluiten elkaar niet uit) en dat het oplossen van de ene de andere voorkomt met betrekking tot calciumionen.

  

Hypokaliëmie - de conditie van lage kalium niveaus

Dit verwijst naar het lage kaliumgehalte in het bloedserum, dat minimale gevolgen kan hebben als het tekort gering is, maar ernstige gevolgen heeft als het tekort extreem is. Het grootste deel van de bevolking heeft in feite een mild tekort.

Symptomen omvatten

Ik voel me moe.

Spier- en vooral beenkrampen

Constipatie

Oorzaken zijn onder andere

Braken

Diarree en andere maagdarmverliezen

Foliumzuur tekort

Sommige medicijnen en steroïden

Dialyse

Diabetes insipidus

Urineverliezen

Sommige factoren, zoals chronisch alcoholisme en veroudering, verhogen het risico op het ontstaan van tekorten.

Onvoldoende voedselinname

Enkele effecten zijn:

Verhoogde bloeddruk die leidt tot chronische hartziekten

Abnormaal hartritme.

Verlamming

Ademhalingsmoeilijkheden

Hyperkaliëmie

Dit is een verhoogd kaliumgehalte in het bloed. Dit komt zelden voor, want de meeste mensen hebben juist moeite om voldoende kalium binnen te krijgen voor een optimaal functioneren van het lichaam. Gezonde hoeveelheden kalium en kaliumrijke diëten worden sterk bepleit en gepropageerd. Dit komt vooral door hun vermogen om een teveel aan natrium tegen te gaan en de effecten ervan bijna te neutraliseren. Kaliumrijke diëten hebben nog veel meer voordelen voor de gezondheid.

Het nastreven van deze voordelen heeft er echter in verschillende gevallen toe geleid dat men een teveel aan kaliumionen in het lichaam heeft, vaak als gevolg van het gebruik van supplementen.

Dit komt ook voor door de ziekte van Addison, gevorderd nierfalen, uitdroging en shock.

Symptomen van deze giftigheid zijn:

Verwijding van het hart

Hartstilstand

Zweren in de dunne darm

Vitaminfood biedt u de complete voeding waarnaar u op zoek bent. Al die ingrediënten die je probeert te balanceren... soms met gevaar voor de smaak, wij hebben dat al voor je gedaan. Neem wat Vitaminfood maaltijdvervangende shakes en vergeet de bananensmaak niet voor extra kalium. Complete voeding voor iedereen!!

 

Referenties:

  1.     https://homecareassistance.com/blog/low-sodium-diet-benefits
  2.     https://www.medicalnewstoday.com/articles/287212
  3.     https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/diet/potassium-defined-recommended-intake-sources-health-benefits-more/
  4.     https://www.verywellhealth.com/health-benefits-of-potassium-4588613