Vitamine voedsel voor uw ogen, Vitamine A

Vitamine A, ook retinol genoemd, is een belangrijke metaboliet in het lichaam. Dit is een algemene term die wordt gebruikt om te verwijzen naar een groep variaties van deze metabolieten die allemaal een retinylgroep hebben. Hiertoe behoren retinol, retinoïnezuur en retinal.

Vitamine is een belangrijk bestanddeel van Vitaminfood gezonde maaltijdvervangende shakes die de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor deze voedingsstof bevatten. Vitaminfood levert een voldoende hoeveelheid Vitamine A in zijn gebruiksklare vorm. Pak wat Vitaminfood en zak voldoende Vitamine A in.

Vitamine A is in vet oplosbaar, wat betekent dat zij met vet wordt meegevoerd en in het lichaam wordt opgeslagen. Het wordt opgeslagen in de lever in de stellaatcellen en in de vetreserves als retinylesters. Het is in de meeste planten ook niet direct beschikbaar als vitamine A, maar eerder als carotenoïden die dan gemakkelijk door het lichaam kunnen worden omgezet in vitamine A. Een voorbeeld van een carotenoïde is bèta-caroteen, dat in grote hoeveelheden voorkomt in wortelen en bladgroenten.

Wat zijn enkele van de gezondheidsvoordelen van Vitamine A?

Voor zo'n belangrijke voedingsstof heeft het behoud van gezonde hoeveelheden grote voordelen voor diverse lichaamsdelen en -systemen, waaronder:

  1.       Visie

Als je wortels hoort, springt je brein meteen in zichtverbetering. Maar weet je ook waarom? Het is omdat wortelen een van de meest gemakkelijk verkrijgbare bronnen van beta-caroteen zijn.

Vitamine A en bètacaroteen worden veel aangeprezen en staan bekend om hun invloed op ons gezichtsvermogen. Retinal, een van de metabolieten van vitamine A, is een belangrijk bestanddeel van rhodopsine, een oogpigment. Retinal combineert met opsine om rhodopsine te vormen. Rhodopsine is gevoelig voor licht en van vitaal belang voor het opvangen van lichtsignalen, vooral in het donker.

Vitamine A stelt ons dus in staat om in het donker helder te zien en een tekort hieraan leidt tot nachtblindheid, een aandoening waarbij men overdag helder kan zien, maar in het donker moeilijkheden ondervindt om te zien. Vitamine A is nodig voor de omzetting van de lichtstralen in elektrische signalen die als zenuwimpulsen via de oogzenuw naar de hersenen worden geleid voor interpretatie.

Vitamine A vormt niet alleen rhodopsine, maar wordt ook in verband gebracht met een beter gezichtsvermogen bij ouderen. In sommige studies is aangetoond dat het de maculadegeneratie vertraagt bij degenen die het in hun dieet opnemen.

Het vertraagt ook de progressie van genetische oogafwijkingen zoals retinitis pigmentosa (het verlies van het gezichtsvermogen aan de zijkant). Nou, dat zijn een heleboel dingen die vitamine A kan doen voor je gezichtsvermogen. Als je geen reden hebt om Vitamine A te gaan eten, dan moet je het in ieder geval doen voor je gezichtsvermogen. Gezonde hoeveelheden vitamine A en bètacaroteen zorgen ervoor dat je tot op hoge leeftijd kunt zien.

Dus ja, Vitaminfood is niet alleen voor bodybuilders!!! Ze hebben hun proteïne shakes goed geschikt voor hen, maar er zijn ook maaltijdvervangende shakes met smaak voor ieder ander.

  1.       Een boost voor het immuunsysteem.

Een van de natuurlijke afweersystemen en de eerste verdedigingslinie tegen een pathogene invasie is het slijmvlies. Het slijmvlies in de luchtwegen, darmen, genitaliën en ogen helpt bacteriën en andere ziekteverwekkers op te sluiten voordat ze dieper gelegen organen binnendringen. Hierdoor blijven we veilig en worden ze uitgescheiden.

Vitamine A is een hormoonachtige factor voor de groei van epitheelcellen die het slijmvlies afscheiden. Door de gezonde groei van de epitheelcellen te bevorderen, kan de vitamine een centrale rol spelen bij het voorkomen van ziekten en het verdrijven van ingesloten ziekteverwekkers.

Daarnaast is het ook van invloed op de productie en het optimaal functioneren van de witte bloedcellen

  1.       Verbetert de gezondheid van de botten

Vitamine A coördineert de activiteit van de cellen in het bindweefsel: de osteoblasten en de osteoclasten. Een tekort aan vitamine A vertraagt de activiteit van deze cellen en dit heeft een negatieve invloed op de gezondheid van de botten.

  1.       Huidverzorging

Vitamine A is een andere voedingsstof die bekend is en gebruikt wordt in de schoonheids- en huidverzorgingssector. In de eerste plaats omdat zij in vet oplosbaar is, wat betekent dat slechts een zeer kleine hoeveelheid door de huid kan worden opgenomen. Maar ook vanwege zijn nut voor de huid. Het beschermt tegen schade door ultraviolette straling en vermindert huidveroudering. Het verzacht rimpels en verhelpt acne door ontstekingen te verminderen.

Het egaliseert ook de huidskleur en verheldert deze. Dit wordt soms bereikt door de vorming van bepaalde melaninepigmenten tegen te gaan, wat desgewenst resulteert in een lichtere egale huidskleur. Retinol bevordert ook een gezonde huidcelproductie door de cel- en weefselgroei te reguleren.

  1.       Gezonde ontwikkeling van ongeboren kinderen.

Vitamine A bevordert de gezondheid van de orgaanontwikkeling bij ongeboren kinderen en helpt orgaancomplicaties te voorkomen die kort na de geboorte optreden. Het is aangetoond dat een tekort of een te hoge inname kan leiden tot verschillende geboorteafwijkingen, dus het is belangrijk om alleen aanbevolen hoeveelheden in te nemen en verder advies in te winnen.

  1.       Bevordert een gezonde ontwikkeling van het voortplantingssysteem

De vitamine bevordert de vruchtbaarheid en de levensvatbaarheid van de gameten; zowel de kwaliteit van het sperma als die van de eicellen. Dit kan te maken hebben met de epitheelcellen in het voortplantingssysteem en andere aspecten zoals de voeding van de cellen van deze gameten. Het beïnvloedt de ontwikkeling en vruchtbaarheid van sperma en de kwaliteit en innesteling van eicellen.

  1.       Verbeteren van ziekten die de darm aantasten

Het is bewezen dat aandoeningen zoals colitis ulcerosa en andere inflammatoire darmsyndromen minder ernstig worden met Vitamine A-suppletie. De vitamine vermindert de symptomen en helpt bij het herstel, zelfs bij volwassenen.

  1.       Behandeling van precancereuze laesies in de mond

Deze wonden in de mond worden meestal veroorzaakt door roken en kunnen zich zonder behandeling ontwikkelen tot hardnekkige wonden of zelfs kankervormige wonden. Vitamine A kan worden gebruikt om deze letsels te behandelen voordat ze uitgroeien tot extreme gevallen.

  1.       Vermindering van het risico op kanker

Vanwege de invloed ervan op de ontwikkeling van cellen en weefsels wordt gespeculeerd dat de vitamine het risico op kanker kan verminderen, met weinig bewijs voor kankers van de baarmoederhals, de longen en de blaas. Er moet nog substantieel bewijsmateriaal worden verzameld en een volwaardige verklaring worden gegeven.

Vitamine A speelt nog steeds een belangrijke rol bij de synthese van verschillende verbindingen in het lichaam en beïnvloedt meer systemen dan besproken, dus neem er voldoende van.

De aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) voor vitamine A is 900 mcg en 700 mcg per dag voor respectievelijk mannen en vrouwen. 

 

Tekort en toxiciteit

Een tekort aan vitamine A, vooral bij kinderen onder de 5 jaar, komt vaak voor in gebieden met voortdurende ondervoeding.

De symptomen omvatten

  • Droge schilferige huid
  • Droge ogen
  • Keel en borst infecties kwetsbaarheid
  • Slechte wondgenezing
  • Acne uitbraken 

Indien deze symptomen samen worden waargenomen, kunnen zij een goede vroege indicator zijn van een tekort. Sommige meer ook manifesteren als effecten en kan fungeren als een bevestiging.

De effecten omvatten:

  • Nachtblindheid/ nyctalopie door verminderde aanmaak van rhodopsine om de lichtgolven op te vangen. Het kan ook te wijten zijn aan de keratinisatie van sommige delen van het oog, waardoor hun vermogen om licht op te pikken bij weinig licht wordt aangetast.
  • Vroegtijdige blindheid bij kinderen onder de 5 meestal.
  • Verhoogd risico op kindersterfte door infectieziekten omdat het slijmvlies onvoldoende wordt aangemaakt.
  • Verminderde synthese van schildklierhormonen en schildklierafscheidingen.
  • Verhoogde druk van het hersenvocht die migraine en hoofdpijn veroorzaakt omdat het vocht in het hersenvlies niet goed wordt opgenomen.
  • Onvruchtbaarheid en moeilijkheden om zwanger te worden.
  • Hoger risico op geboorteafwijkingen en complicaties bij pasgeborenen.

 

Vitamine A is ook giftig in grote hoeveelheden, waarschijnlijk eerder door supplementatie dan via de voeding. Omdat vitamine A in vet oplosbaar is en dus in de lichaamsreserves wordt opgeslagen, kan het zich ophopen tot giftige hoeveelheden als in korte tijd te veel wordt geconsumeerd. Het teveel wordt niet uitgescheiden via de nierregulatie, wat een continu proces is. In plaats daarvan blijft het in het bloed rondhangen en veroorzaakt het hypervitaminose. Supplementen moeten met mate worden ingenomen, tenzij op voorschrift van een arts of diëtist.

Enkele van de symptomen van hypervitaminose zijn: misselijkheid, duizeligheid, hoofdpijn, pijn

De gevolgen omvatten aangeboren afwijkingen en in sommige extreme gevallen zelfs de dood.

Een afscheidsschot

Een goed gezichtsvermogen is een goede investering. Kan carrière maken of gewoon opscheppen als je ouder bent en niets meer hebt om over op te scheppen. Ik bedoel met spierverlies en huidrimpels... het zou echt iets kunnen zijn.

Hoe dan ook, het punt is dat vitamine A essentieel is, in de eerste plaats voor u, maar ook voor vele andere redenen. Krijg genoeg binnen zoals uw lichaam nodig heeft en voorkom complicaties door een tekort. Vitaminfood brengt je zonder moeite op je doel. Koop nu het jouwe en maak deel uit van de verandering.

  

Referenties:

  1.   https://www.ebmconsult.com/articles/vitamin-a-eye-vision-mechanism
  2.   https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-a-benefits#TOC_TITLE_HDR_7
  3.   https://www.webmd.com/vitamins/ai/ingredientmono-964/vitamin-a
  4.   http://ocw.jhsph.edu/courses/InternationalNutrition/PDFs/Lecture3.pdf
  5.   http://www.unicef.org/publications/files/Vitamin_A_Supplementation.pdf
  6.   https://www.news-medical.net/health/What-is-Vitamin-A.aspx
  7.   https://www.canyonranch.com/blog/beauty/the-skin-benefits-of-vitamin-a/
  8.   http://www.vivo.colostate.edu/hbooks/pathphys/topics/vitamina.html