Vitamine C - voor huid, zenuwen, immuunsysteem en meer

Vitamine C - voor huid, zenuwen, immuunsysteem en meer

Vitamine C is een vitamine die welbekend is bij velen en een kenmerk is van citrusvruchten. Haar immense gezondheidsvoordelen liggen aan de basis van haar wijdverspreide bekendheid en dat zijn er heel wat. Het wordt ook wel ascorbinezuur genoemd en Vitaminfood biedt u alles wat u nodig heeft.

Vitamine C is oplosbaar in water, wat betekent dat een teveel wordt uitgescheiden via de nieren, en dat er maar weinig in het lichaam wordt opgeslagen voor later gebruik. Dit vereist een effectief schema en middelen om een constante aanvoer te handhaven om deze hoeveelheden binnen hun optimale niveau te houden. Onze complete voeding is ontworpen om het proces van het in stand houden van een constante aanvoer van alle voedingsstoffen, waaronder 27 vitaminen en mineralen, te vergemakkelijken. Vitamine C is goed vertegenwoordigd in de complete voeding van Vitaminfood.

Ook de mens is niet in staat vitamine C in zijn lichaam zelf aan te maken. Dit geldt voor de meeste andere vitaminen en de weinige die worden geproduceerd, zijn nog steeds onvoldoende voorradig. Vers fruit en groenten zijn een ander populair, betrouwbaar en aan te raden middel om een constante aanvoer te handhaven. Maaltijdvervangers daarentegen zijn betrouwbaar, gemakkelijk verkrijgbaar en geschikt voor verschillende omstandigheden.

Laten we eens diep duiken in de voordelen van Vitamine C in de voeding.

1. Versterkt het immuunsysteem

Citrusvruchten werden door vroege wetenschappers in verband gebracht met hun genezende werking op patiënten die leden aan infecties van de bovenste luchtwegen, zoals verkoudheid. Later werd het verband gelegd met vitamine C en er is onderzoek gedaan om het te bewijzen. Sommige resultaten laten slechts een verkorting van de ziekteduur met 1-2 dagen zien, terwijl andere een veel groter effect laten zien.

In verschillende onderzoeken is aangetoond dat de immuuncellen een uniek vermogen hebben om de vitamine op te hopen en dat zij een obligate behoefte hebben om optimaal te presteren. Fagocyten en t-cellen, die een belangrijke rol spelen bij het bestrijden en verteren van ziekteverwekkers, hebben vitamine C nodig om optimaal te kunnen presteren. Deze twee zijn verantwoordelijk voor de mechanismen die betrokken zijn bij het doden van microben en bepalen in grote mate de immuuncapaciteiten.

Het ondersteunt cellulaire activiteiten voor zowel aangeboren als adaptieve immuunreacties. De effecten zijn divers, waaronder het opruimen van versleten neutrofielen, het voorkomen van weefselschade door ontgifting, het bevorderen van celdifferentiatie en de proliferatie van B- en T-cellen.

Vitamine C kan helpen het immuunsysteem gezond te houden. Een ziekte-infectie heeft echter ook een grote invloed op de hoeveelheid vitamine C die nodig is, omdat de ontsteking en de stofwisseling in de cellen van het immuunsysteem een grotere toevoer vereisen, dus het is een goed idee om de inname te verhogen bij het begin van een infectie of om voldoende hoeveelheden in te nemen om infectie te voorkomen.

2. Absorptie van ijzer

Vitamine C is nuttig om de absorptie van ijzer uit de voeding te verbeteren. Hem-ijzer, afkomstig van dierlijke bronnen, wordt redelijk goed opgenomen, maar heeft een aantal negatieve effecten, zoals het risico op het ontwikkelen van kanker. Niet-heemijzer daarentegen, dat uit plantaardige bronnen wordt verkregen, is veel gezonder maar wordt moeilijk uit de voeding opgenomen.

Het innemen van vitamine C naast je non-heemijzerbron verhoogt de hoeveelheid die in de bloedbaan wordt opgenomen aanzienlijk. Vooral voor veganisten kan de opname van vitamine C een ijzertekort als gevolg van malabsorptie helpen voorkomen.

 

3. Wondgenezing

Vitamine C wordt gebruikt in alle fasen van de wondgenezing en dit is een van de gebieden waarop zij het meest vindingrijk is. zij is nodig in de wondgenezing om de ziekteverwekkers en neutrofielen op te ruimen die beschermen tegen het binnendringen van ziekteverwekkers door de wond. In de volgende fase, de proliferatieve fase, draagt het bij tot de synthese, de rijping en de afscheiding van collageen.

 Collageen is een structureel bestanddeel van de huid en de rijping ervan bepaalt de vorming van littekens. Voor bepaalde wonden, zoals operaties en ernstige ongelukwonden, kan suppletie met vitamine C helpen bij de genezing en de littekenvorming.

4. Reguleren van hoge bloeddruk

Vitamine C werkt in hoge doses als een mild diureticum, waardoor de nieren meer natrium en water uit het lichaam gaan scheiden. Dit helpt de bloeddruk te verlagen door de vaatwanden te ontspannen. De effecten van zulke hoge doses zijn echter nog niet vastgesteld en worden niet aanbevolen voor frequente regulering van hoge bloeddruk.

5. Beheersen en behandelen van hemolytische anemie

De invloed ervan op de absorptie van ijzer kan helpen bij de beheersing van hemolytische anemie, die wordt gekenmerkt door een abnormale afbraak van rode bloedcellen die een tekort en een verminderde functie veroorzaakt.

6. Reguleren van allergische reacties en hooikoorts die de neusholte aantasten.

Vitamine C vermindert de histamine in het bloed en houdt zo deze reacties op afstand. Dit kan gebeuren door de aanmaak ervan te remmen of de afbraak ervan te vergemakkelijken. Dit is doeltreffend voor mensen die vaak aanvallen krijgen en voor wie de aanvallen een ernstig risico op overlijden inhouden.

7. Synthese van neurotransmitters

Ascorbaat is een cofactor voor een familie van biosynthetische en regulerende enzymen die de stemming beïnvloeden en vandaar het goede humeur dat met gezonde vitamine C-hoeveelheden wordt geassocieerd. Het is van essentieel belang voor de synthese van dopamine, noradrenaline en serotonine, die alle monoamineverbindingen zijn.

Het is ook nuttig bij de synthese van carnitine dat het transport van vetzuren voor de stofwisseling ondersteunt en lusteloosheid en vermoeidheid helpt voorkomen.

8. Hulp bij collageen synthese

Vitamine C is een essentiële factor bij de collageensynthese. Het ondersteunt de twee betrokken enzymen -prolylhydroxylase (om de collageenmolecule te stabiliseren) en lysylhydroxylase (om structurele sterkte cross-linking te geven). Deze twee enzymen zijn betrokken bij de vorming en het onderhoud van rijpe collageenvezels.

Vitamine C voorkomt ook hun auto-inactivering, die anders zou resulteren in schurftachtige symptomen.

9. Krachtig antioxidant

Zij staat op de lijst van de belangrijkste antioxidanten in de voeding, waartoe ook vitamine C, vitamine E en carotenoïden behoren. De meeste van zijn biologische en moleculaire functies zijn ook verbonden met zijn redoxeigenschappen, wat aantoont hoe belangrijk het is voor ons lichaam om voldoende Vitamine C te hebben.

Vitamine C is een antioxidant omdat het in staat is een waterstofatoom af te staan en uit een relatief stabiel ascorbyl-vrij radicaal. Dit verlengt de halfwaardetijd van de zuurstofatomen, waardoor het voldoende tijd krijgt om gunstig te reageren en stabielere structurele of functionele verbindingen te vormen in verschillende reacties binnen het lichaam.

Dit betekent dat Vitamine C ook zeer effectief is bij het helpen voorkomen en bestrijden van de progressie van kanker naar andere stadia. Veel andere chronische ziekten zoals hart- en vaatziekten kunnen worden tegengehouden door een gezonde hoeveelheid Vitamine C en andere antioxidanten te consumeren; de meeste ontstaan door vrije radicalen.

Het helpt bij het verlagen van het risico op hartziekten en het risico op een beroerte. Het is ook in verband gebracht met het oplossen en helpen genezen van atriale fibrillatie (onregelmatige hartslag gezien als frequente hartkloppingen).

De antioxiderende eigenschappen zijn zelfs gunstig voor mensen met nierinfecties zoals albuminurie, dat veroorzaakt wordt door blaasontsteking. Veel andere problemen die door ontstekingen worden veroorzaakt, kunnen worden aangepakt en de ernst ervan verminderd door vitamine C toe te dienen.

 

10. Voorkomt verlies van gezichtsvermogen

Het oog heeft een concentratie vitamine C die tot 50x hoger is dan de concentratie in plasma. Deze zeer hoge concentratie beschermt het oog tegen oxidatieve schade door licht. De oxidatieve schade kan de staafjes en kegeltjes die als lichtreceptoren fungeren, beschadigen. Het kan ook leiden tot degeneratie van de lens en de vorming van cataract. Vitamine C helpt dus veel van dit alles te voorkomen. Op oudere leeftijd is het een grote hulp bij het uitstellen van deze symptomen.

11. Reproductieve gezondheid

Vitamine C is in grotere hoeveelheden in de geslachtsklieren aanwezig dan verschillende andere stoffen, wat erop wijst dat zij een cruciale rol speelt. Zij speelt een sleutelrol bij de rijping van sperma. Volgens een studie over de rol ervan in de spermatogenese beïnvloedt vitamine C het aantal spermacellen dat wordt geoxideerd door nucleoside deoxyguanosine (dit wijst op de oxidatieve schade die aan het DNA wordt toegebracht). Vitamine C controleerde het aantal van deze mutaties.

12. Stressbeheer

Stressbeheersing is een van de rollen die van vitamine C een populair supplement maken. Het is bekend en bewezen dat het het niveau van stresshormonen in het bloed verlaagt en ook de tekenen van fysiek of emotioneel trauma vermindert.

De rol van vitamine C bij stressbeheer komt duidelijk naar voren in een studie die aantoont dat mensen met een hoger vitamine C-gehalte in plasma veel sneller herstellen van stress dan mensen met een lager gehalte.

"De studie toonde aan dat vitamine C de niveaus van stresshormonen in het bloed verlaagde - en ook andere typische indicatoren van fysieke en emotionele stress, zoals verlies in lichaamsgewicht, vergroting van de bijnieren, en vermindering van de grootte van de thymusklier en de milt, volgens Campbell."

"In een studie onderwierpen Duitse onderzoekers 120 mensen aan een stressfactor. spreken in het openbaar een taak gecombineerd met wiskunde problemen. De helft van de onderzochten kreeg 1000 mg vitamine C. Tekenen van stress zoals verhoogde niveaus van het stresshormoon cortisol en hoge bloeddruk waren significant groter bij degenen die geen vitamine C kregen. Degenen die vitamine C kregen, meldden dat ze zich minder gestrest voelden wanneer ze de vitamine kregen."

13. Beheersen van loodvergiftiging

Verschillende onafhankelijke studies hebben een sterke omgekeerde correlatie aangetoond tussen de hoeveelheid lood en de hoeveelheid ascorbinezuur in het bloed. Deze bevindingen suggereren dat loodvergiftiging, vooral door blootstelling in de werk- of thuisomgeving, tot op zekere hoogte kan worden tegengegaan door voldoende vitamine C in grote hoeveelheden.

Andere studies hebben een zwakker effect aangetoond, vooral bij proeven over korte perioden zoals een maand. Zelfs dan werden de effecten van lood in het lichaam (verlaging van de antioxidantstatus van het lichaam) zeer goed onder controle gehouden met de vitamine C-concentratie. Het niveau van vrije radicalen als effect van lood werd verlaagd, wat aantoont dat, ook al was het niveau van lood nog steeds hoog, het effect ervan werd gereguleerd.

14. Gezondheid van de huid

Vitamine C is een van de krachtigste antioxidanten in je lichaam. Voor huidverzorgingsliefhebbers betekent dit dat vitamine C een van de belangrijkste voedingsstoffen is voor een gladde, soepele huid. Het houdt ontstekingen in de onderliggende huidlagen weg, dus geen acne, uitslag of jeuk in de huid. Hierdoor gaat uw huid stralen.

 

Tekortkoming

Een tekort aan vitamine C leidt tot de ontwikkeling van een aandoening die scheurbuik wordt genoemd.

3 belangrijke symptomen zijn:

1. Bloedend tandvlees en gingivitis

2. Bloeding

3. Pijn in de ledematen - Plotselinge en pijnlijke gewrichten

Andere symptomen zijn:

- Trage wondgenezing

- Verzwakt immuunsysteem en grotere vatbaarheid voor ziekten, vooral van de bovenste luchtwegen

- Droog en klittend haar

- Huiduitslag

- Vermoeidheid

- Skelet- en vasculaire letsels

Scheurbuik is de ziekte die door zeelieden werd gevreesd en veel van hun het leven kostte toen zij zich gedurende reizen van wel 6 maanden moesten voeden met koekjes en gedroogd vlees. Het is gevaarlijk, maar volledig te vermijden.

Bij een overschrijding van meer dan 2000 microgram/dag heeft vitamine C aantoonbaar de volgende effecten

1. Vertragen de uitscheiding van oestrogeen door het lichaam

2. Maagklachten en diarree

3. Brandend maagzuur

4. Misselijkheid en krampen

Vitamine C is een essentieel onderdeel van je leven en er niet genoeg van binnenkrijgen klinkt ongeveer als het tekenen van je doodvonnis. Vooral nu Vitaminfood complete voedingsshakes levert, moet je genoeg Vitamine C binnenkrijgen. Krijg je Vitamine C voor een cool leven.

 

Referenties:

1. https://www.dnafit.com/advice/nutrition/7-health-benefits-of-vitamin-c.asp

2. https://health.clevelandclinic.org/the-benefits-of-vitamin-c-why-your-child-needs-it/

3. https://www.allure.com/gallery/get-brighter-skin-vitamin-c

4. https://www.nutri-facts.org/en_US/nutrients/vitamins/c.html