Toepassingen van mangaan in het lichaam

Toepassingen van mangaan in het lichaam

Mangaan is een sporenelement waarvan het totale gehalte in het lichaam tussen 15-20 mg ligt. Dit is zo'n kleine hoeveelheid, maar het is alles wat het lichaam nodig heeft om optimaal te functioneren.

Het zal u ook verbazen hoeveel mensen een tekort aan die hoeveelheid hebben. Natuurlijk niet regelmatige consumenten van Vitaminfood complete voedingsproducten, maar een meerderheid van de bevolking heeft een tekort aan mangaan. Wij leveren een compleet pakket. Het probleem met deze micronutriënten is echter dat ze in kleine hoeveelheden in allerlei voedingsmiddelen voorkomen. Tenzij je supplementen gebruikt, kan het voor velen moeilijk zijn om een regelmatige hoeveelheid van slechts 2mg/dag (de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) binnen te krijgen.

Om die hoeveelheid op te bouwen en te behouden is regelmatige inname van voldoende hoeveelheden nodig en Vitaminfood helpt je dat met minimale inspanning te bereiken. Vooral als je overleeft op een sterk geraffineerd dieet, moet je het afzwakken en complete voeding van ons overwegen.

Het grootste deel van het mangaan in het lichaam bevindt zich in de botten en wat overblijft wordt verdeeld over verschillende lichaamsorganen. Het wordt aangetroffen in de alvleesklier, de hypofyse, de lever, de nieren en de bijnier, waar het helpt bij verschillende reacties.

De rol van mangaan in het lichaam

  1.       Activering van enzymen.

Mangaan is, net als diverse andere mineralen in het lichaam, nuttig bij enzymatische reacties, meestal als cofactor.

Het wordt gebruikt in spijsverteringsenzymen en in enzymen die betrokken zijn bij het gebruik van andere voedingsstoffen. Het is bijvoorbeeld van vitaal belang voor het lichaam om vitamine B1, B7, vitamine C, choline en vitamine E te gebruiken.

Het is nodig bij de synthese van vetzuren en cholesterol en bij het metabolisme van koolhydraten en eiwitten. Dit zijn enkele van de meest vitale processen in het lichaam en mangaan is nodig om ze efficiënt te laten verlopen.

Mangaan maakt ook deel uit van verschillende metalloenzymen die van cruciaal belang zijn voor de regulering van het bloedglucosegehalte. Zij zijn betrokken bij het metabolisme van glutamine en glucose, die de concentratie van osmotisch actieve suiker in het bloed bepalen.

  1.       Groei van bot en kraakbeen

Het grootste deel van het mangaan bevindt zich in de botten, zodat het alleen maar logisch is dat het een rol speelt in hun ontwikkeling. Mangaan is een van de mineralen die de botten sterk en gezond houden. Het speelt een rol in de processen die betrokken zijn bij de ontwikkeling, groei en resorptie van botten. Door mangaan geactiveerde enzymen worden in deze processen intensief gebruikt.

  1.       Belangrijk voor geestelijk functioneren

De antioxidant mangaan helpt de hersenen te bevrijden van vrije radicalen, waardoor de degeneratie ervan wordt beperkt en ze optimaal kunnen functioneren. Het mineraal kan zich ook binden aan neurotransmitters en de beweging van impulsen stimuleren. Ook dit verbetert de hersenfunctie. Het is ook belangrijk op te merken dat een teveel aan dit mineraal een mogelijk averechts effect kan hebben. Vorming van collageen

Mangaan helpt de huid er goed uit te laten zien, zelfs na verwonding. Het is nodig voor de productie en het gezond zijn van huidcellen en collageen dat de huidstructuur bijeenhoudt. Het is ook nodig voor het wondgenezingsproces, omdat hierbij nieuwe vezels en nieuwe cellen worden gevormd en mangaan helpt bij dit alles.

  1.       Antioxiderende eigenschappen.

Mangaan vormt een verbinding die mangaan superoxide dismutase wordt genoemd en die een van de belangrijkste antioxidanten in het lichaam is. In de cel is het overvloedig aanwezig in de mitochondriën van de organen, samen met wat magnesium. Aangezien de mitochondriën tot 90% van de zuurstof verbruiken, zijn de meeste vrije radicalen en reactieve zuurstofsoorten hier te vinden. MnSOD helpt het mitochondrium gezond te houden en daardoor de hele cel en de organen te beschermen tegen de gevolgen van oxidatieve stress.

  1.   Reproductieve gezondheid

Mn is nodig voor de productie van geslachtshormonen. Het bevordert de vruchtbaarheid en het geven van borstvoeding. Dit strekt zich ook uit tot het verminderen van pre-menopauzale symptomen. mangaan helpt bij het verlichten van stemmingswisselingen, hoofdpijn depressieen prikkelbaarheid in aanzienlijke mate.

  1.   Werking van de schildklieren en bevordert de productie van thyroxine.

Mangaan is nodig voor de werking van vele enzymen en is nodig voor de productie van thyroxine in de schildklier. Thyroxine helpt bij de algemene stofwisseling en groei- en ontwikkelingsprocessen.

  1.   Een goede ijzermetabolisme om bloedarmoede te voorkomen

Mangaan helpt bij de stofwisseling van verschillende voedingsstoffen, zowel wat betreft de absorptiesnelheid als het vermogen van de lichaamsweefsels om ze te gebruiken. IJzer is een van deze voedingsstoffen en mangaan speelt een sleutelrol bij het gebruik van ijzer in het beenmerg tijdens de aanmaak van rode bloedcellen.

  1.   Werkt in coördinatie met de B-vitaminen om het gevoel van welzijn en een gelukkig leven te helpen opwekken.

Het helpt bij de productie van thyroxine en verhoogt de gevoeligheid voor B-vitaminen. Deze twee processen en verbindingen zijn essentieel voor een goed humeur en een positieve levenshouding.

Mangaan tekort

Symptomen van mangaangebrek zijn onder meer:

  • Gevoel van vermoeidheid en zwakte omdat zowel de warmte- als de energiestofwisseling zijn aangetast.
  • Verminderde glucosetolerantie
  • Verminderde groei
  • Impotentie en onvruchtbaarheidsproblemen
  • Misvormingen van het bot en afname van de botdichtheid.

Dit is meestal een mild tekort bij het merendeel van de bevolking. Toch is het verstandig de serumspiegel te laten controleren om de gevolgen van een ernstig tekort te voorkomen. Wij helpen u graag bij het verhelpen van eventuele problemen.

Mangaan toxiciteit

Dit komt vaker voor dan tekortkomingen. Het grootste risico bestaat bij mensen die werken in omgevingen zoals las- en smeltovens waar het kan worden ingeademd. Het probleem hierbij is dat het natuurlijke afweersysteem van het lichaam dat de mangaanopname reguleert, wordt omzeild. Het wordt rechtstreeks naar de longen, lever, nieren en het centrale zenuwstelsel getransporteerd.

Als het zich door herhaalde blootstelling in de hersenen ophoopt, leidt dit tot een aandoening die manganisme wordt genoemd en enigszins lijkt op de ziekte van Parkinson. De symptomen omvatten:

  • moeite met lopen
  • spierkrampen in het gezicht
  • bevingen
  • prikkelbaarheid
  • agressiviteit
  • hallucinaties
  • verminderde longfunctie, hoest of bronchitis.

Naast de hersenen worden ook de lever en de nieren erg aangetast, vooral als er een reeds bestaande aandoening was.

Mangaan is een van de drie giftige sporenmineralen in het lichaam, dus je kunt het maar beter goed aanpakken. Vitaminfood geeft je de mogelijkheid om dit met gemak te doen. Nu weet je heel goed dat je geen tekorten mag hebben want daar lijdt het lichaam onder en je mag ook geen overmaat hebben want dan storten de hersenen in. Doe het vandaag nog goed met Vitaminfood. Zet nu uw abonnement op.

 

Referenties:

  1.   https://www.hollandandbarrett.com/the-health-hub/vitamins-and-supplements/minerals/what-is-manganese/
  2.   https://draxe.com/nutrition/manganese/
  3.   https://www.bbcgoodfood.com/howto/guide/what-manganese
  4.   https://www.wqa.org/learn-about-water/water-q-a/manganese
  5.   https://www.peacehealth.org/medical-topics/id/hn-2881000
  6.   https://www.organicfacts.net/health-benefits/minerals/health-benefits-of-manganese.html
  7.   https://www.medicalnewstoday.com/articles/325636
  8.   https://www.healthline.com/nutrition/manganese-benefits#TOC_TITLE_HDR_8