Plantaardig eiwit: Veganistisch collageen

Het uiterlijk verbeterende bestanddeel is geen wondermolecule maar heeft een wetenschap achter zijn grootsheid, bewezen wetenschap van zijn doeltreffendheid in het stimuleren van onze lichaamsstructuren. Collageen heeft zijn naam en faam verdiend.

Vitaminfood stimuleert uw collageenproductie en zorgt voor een gezonde proteïneboost. Onze eiwitshakes leveren voldoende grondstoffen voor de collageenproductie, zodat u er de vruchten van plukt.

Wat is collageen?

Collageen is het eiwit dat het meest aanwezig is in je lichaam en hier gaan we er dieper op in en waarom het ook goed is voor je huid en botten. Met een derde van alle eiwitten en 75% van de droge huid, is collageen een zeer vitaal type eiwit voor ons lichaam.

Het is het belangrijkste structurele bestanddeel van bindweefsel dat verschillende weefsels, organen en botten aan elkaar lijmt en aan elkaar vasthecht. Collageen speelt een centrale rol in onze lichaamsstructuur omdat het alles bij elkaar houdt en zo de integriteit van onze lichaamsstructuren behoudt.

Productie van collageen in het lichaam

Collageen wordt vervaardigd uit verschillende grondstoffen, waaronder aminozuren, mineralen, vitaminen en vezels. De structuur bestaat uit aminozuren en een onoplosbaar vezelig eiwit.

 Vitamine C en aminozuren zoals lysine, proline, hydroproxyline en arginine vormen het procollageen, de voorloper van collageen. Deze worden geweven als dunne fibrillen die verder verdikt worden tot collageenachtige strengen.

Koper, zink en mangaan zijn ook belangrijke mineralen voor de vorming van collageen.

Al deze stoffen zijn in voldoende hoeveelheden nodig voor een normale collageenproductie. Door deze stoffen aan te vullen en op peil te houden, kan de hoeveelheid collageen aanzienlijk toenemen.

Collageen en veroudering

Naarmate we ouder worden, gaat de kwaliteit van het geproduceerde collageen sterk achteruit. Ook de hoeveelheid neemt sterk af met de leeftijd en hormonale onevenwichtigheid.

Bij vrouwen bijvoorbeeld is een verlies tot 30% gemeld binnen de eerste 5 jaar na de menopauze. In het algemeen ervaren we een productievermindering van 1% halverwege de twintig. Het wordt erger naarmate de leeftijd vordert, wat resulteert in fijne lijntjes, rimpels en een verslapte huid bij oudere mensen.

Hoewel ook andere factoren tot de achteruitgang bijdragen, is veroudering er een waarover wij nauwelijks controle hebben en waaraan wij niet kunnen ontsnappen.

Andere factoren die het in het lichaam geproduceerde collageen aantasten zijn:

1. Het consumeren van veel geraffineerde koolhydraten en toegevoegde suikers

Suiker werkt ontstekingsremmend en remt het proces van het samenvoegen van verschillende voedingsstoffen tot procollageen en het verdikken tot collageen. Suiker en gist zijn ook gevaarlijk voor onze lever en huid. Dit verhindert verder de manifestatie van collageen effecten op de huid.

2. Te veel zon of directe blootstelling aan zonlicht

Te veel blootstelling verhoogt het risico om getroffen te worden door ultraviolette straling. UV-stralen van de zon vernietigen de huidcellen en dringen zelfs door tot de huidcellen die verantwoordelijk zijn voor de aanmaak van collageen.

3. Roken

De chemische stoffen in de rook, ongeveer 4000, beschadigen elastine en collageen waardoor deze hun stevigheid verliezen. De huid wordt los en verslapt. Hetzelfde effect geldt ook voor inwendig bindweefsel dat zijn elasticiteit en stevigheid verliest. Zij tasten gemakkelijk onze algemene weerstand en de functiecapaciteit van onze organen aan.

Het beïnvloedt ook de productiesnelheid voor type I en III.

4. Auto-immuunziekten zoals lupus

Auto-immuunziekten hebben te maken met ontstekingen en het vrijkomen van antilichamen die zich richten tegen specifieke organen of eiwitten. Deze ziekten kunnen leiden tot een snelle gestage afname van collageen en een vermindering van de geproduceerde kwaliteit.

Wordt collageen uit de supplementen direct in het lichaam opgenomen?

Collageen is een grote molecule die bestaat uit een lange keten van aminozuren. Zelfs uit diëten met veel collageen, zoals bottenbouillon en kip, moet het worden afgebroken in kleinere aminozuren om te kunnen worden opgenomen.

 Zelfs dan is het geen garantie dat alle oorspronkelijke bouwstenen zich weer zullen samenvoegen en dit is een proces waar we geen controle over hebben. De resultaten met supplementen zijn dan ook niet volledig overtuigend, maar laten een algemene toename van de collageenhoeveelheden zien als gevolg van het gebruik van de materialen.

Vitaminfood beschikt eveneens over alle grondstoffen, gaande van de verschillende essentiële aminozuren tot vitaminen en mineralen en veel proteïnen. Alleen is die van ons plantaardig en gezonder. Vitaminfood verzekert u van een gezonde, jongere, gladde en soepele huid. Zo zorgen wij ook voor fitte pezen, ligamenten en bindweefsels.

Indien deze voedingsstoffen beschikbaar zijn, kunnen zij vervolgens in celoperaties worden samengevoegd en collageen vormen, op voorwaarde dat al het nodige aanwezig is.

Hier is hoe het allemaal in elkaar zit:

Vitamine C- deze vitaminemolecule draagt een hydroxylgroep bij die verantwoordelijk is voor de sterke helixvorm om delen aan elkaar te binden. Een tekort vertraagt en belemmert het proces. Vitaminen zijn er in overvloed in groenten, fruit en ook in onze eiwitshakes.

Vitamine A (retinol) wordt in verband gebracht met het stimuleren van de aanmaak van collageen. Planten zijn rijk aan carotenoïden die in het lichaam worden omgezet in retinol. Wortelen zijn zo'n plant die rijk is aan deze fytonutriënten.

Aminozuren- Collageen is in wezen een eiwit, dus aminozuren zijn het belangrijkste bestanddeel ervan. Proline en hydroxyproline maken ten minste 20% van het collageen uit en zorgen voor de stabiliteit ervan. Erwten, soja en quinoa zijn voorbeelden van complete plantaardige eiwitten. Andere voorbeelden zijn arginine en lysine.

Lysine beschermt collageen tegen enzymatische afbraak. Het enzym collagenase vreet actief collageen weg en daardoor moet er voortdurend meer aangemaakt worden. Het helpt collageen ook bij het voorkomen van botverlies door de intestinale absorptie van calcium te bevorderen.

Arginine stimuleert de botcellen die meer collageen aanmaken (osteoblasten).

Sesamzaad, spirulina, tofu, koolsoorten. Bonen, erwten, pinda's, soja en asperges zijn enkele bronnen die deze aminozuren leveren.

 

Mineralen

Mineralen zijn co-factoren van enzymen die het productieproces stimuleren.

Zink, dat overvloedig aanwezig is in noten, bonen en zaden, activeert de eiwitten die bij de vorming worden gebruikt.

Mangaan wordt gebruikt bij de vorming van proline, het aminozuur dat 23% van het collageen vormt. Dit verhoogt het proline- en elastinegehalte. Ook helpt het collageen bij wondgenezing en stimuleert het de vorming van nieuwe bloedvaten.

Koper vergemakkelijkt de vorming van fibrilstructuren voor drie soorten collageenvezels.

 

Vitaminfood speelt zijn rol bij de collageenvorming door al deze hier besproken ingrediënten in voldoende hoeveelheden te leveren. Deze ingrediënten kunnen de lederhuid bereiken, waar het collageen wordt vernieuwd, omdat het kleine moleculen zijn en een impact hebben.

Plantaardige bronnen moeten ook voorrang krijgen omdat zee- en runderbronnen veel toxische verontreinigende stoffen bevatten, zoals zware metalen zoals cadmium. Deze kunnen je meer stappen terug doen zetten dan je hebt gedaan om bijvoorbeeld een gezondere huid te krijgen.

 

Soorten collageen:

In totaal hebben wetenschappers minstens 16 verschillende soorten collageen geschetst. De belangrijkste zijn er echter 4; type I, II, III, IV. Type X komt ook veel voor.

Type I- bestaat uit verpakte vezels die nuttig zijn bij de aanmaak van kraakbeen, botten, bindweefsel, pezen.

Type II- deze zijn losser verpakt dan type I en worden gebruikt in elastisch kraakbeen en gewrichten. Zowel de articulaire als de hyaliene. Kraakbenen zijn beenloze steunweefsels zoals de neus, de oren en sommige gewrichten.

Type III - wordt gebruikt in spieren, orgaanweefsels en slagaders. Een tekort houdt verband met het scheuren van bloedvaten.

Type IV - deze worden gebruikt bij de vorming van filtrerende lagen zoals darmwanden en huidcellagen. Deze wordt aangetroffen in de dermislaag onder elke epitheellaag; in onze huid en de bekleding van de darmen en de luchtpijp.

Type V - bevordert de vorming van placentaweefsel en leverweefsels vanwege hun dichte bloedvatennetwerken en weefselvorming.

Type X- Helpt bij de genezing van botbreuken en de vorming van foetaal bot en kraakbeen.

 

Voordelen van collageen suppletie.

Dit zijn de redenen om ervoor te zorgen dat uw collageenniveau op zijn minst op een normaal niveau blijft voordat u last krijgt van ouderdomsdegeneratie.

1. Huidverzorging - wij hebben reeds vastgesteld dat collageen de structurele verbinding van de huid is.

Het houdt u dus rimpelloos en geeft een soepele uitstraling. Voldoende collageen zorgt ervoor dat u er jong blijft uitzien en er gracieus uitziet als het niet wordt aangevuld. Het is de fontein van de jeugd die het uiterlijk in stand houdt.

2. Verlicht gewrichtspijn

Bij gewrichtspijnen veroorzaakt door ontsteking of kraakbeenproblemen lost collageen deze twee problemen gemakkelijk op door ontsteking te verminderen en problemen met spierweefsel, botkraakbeen en gewrichtssmeer te corrigeren.

3. Voorkom botverlies

Collageen houdt de botstructuur in stand en remt de botafbraak. Het verbetert ook de calciumabsorptie en samen verminderen ze de ontsteking die een gezonde botdichtheid in de weg staat.

4. Behoud van een gezonde spiermassa

Nogmaals, het is de structuur. Collageen bouwt de structuur van spieren op, verbindt verschillende weefsels binnen een spier en houdt ze aan elkaar gebonden. Voldoende hoeveelheden zorgen ervoor dat de stijve structuur behouden blijft en dat de spiermassa op deze manier behouden blijft.

Zelfs voor bodybuilders is het een gekoesterd supplement dat ervoor zorgt dat zij hun spieren tot op latere leeftijd behouden.

5. Verbetering van de hartgezondheid

Ook de weefsels, wanden en spieren van de slagaders en het hart zijn rijk aan collageen. Vooral de vaten en wanden voor elasticiteit en sterkte. Collageen zorgt ervoor dat deze systemen niet instorten en barsten.

6. Beschermende rol

Collageensupplementen worden gebruikt om het risico op het ontwikkelen van artritis te verminderen. Het behoud van een gezonde botmassa en -dichtheid voorkomt een dergelijke complicatie voor degenen die een grotere kans hebben om deze te ontwikkelen.

Vitaminfood is geen direct collageensupplement en er is geen plantaardige collageenbron. Onze plantaardige oplossingen bieden echter alles wat u nodig heeft voor uw collageenproductie. Wat de behaalde resultaten betreft,

Vitaminfood als veganistisch voedingsmiddel biedt evenveel waarde als niet-veganistische collageensupplementen uit kippen- en bottenbouillon. Beide worden afgebroken, dus waarom niet kiezen voor het gezondere alternatief. Wij zijn hier om waarde te leveren. Koop vandaag nog al uw collageen grondstoffen.