Is stevia suiker met voordelen?

Is stevia suiker met voordelen?

Ben je niet helemaal zeker wat stevia is en waarom het als gezond wordt beschouwd, laten we ons eens verdiepen in stevia - de bestanddelen en de vermeende voordelen.

Stevia is een algemene term die verwijst naar de verschillende vormen van de zoetstof. De verschillende vormen zijn allemaal polysachariden (lange-keten koolhydraatmoleculen) en worden daarom niet als suiker geclassificeerd.

 Vitaminfood gebruikt stevia als natuurlijke, calorievrije zoetstof omdat we begaan zijn met uw gezondheid en het effect van onze complete voedingsproducten op onze klanten. Stevia bevordert ook Vitaminfood's duurzaamheidsdoelstelling. 

Stevia blad bevat verschillende elementen zoals alle planten - oliën, tannines, flavonoïden en glycosiden naast vele andere. Deze zijn aanwezig in de ruwe extracten en resulteren in een bittere algemene smaak en bijsmaken die je misschien hebt ervaren bij sommige vormen van stevia-producten.

De zoet smakende bestanddelen zijn echter de steviolglycosiden. Deze zijn talrijk en worden hieronder opgesomd naast hun zoetkracht:  

             (Stevia bestanddeel ----- Zoetheid ten opzichte van sacharose)

  1.       Rebaudioside A 200-400
  2.       Rebaudisode B 300-350 
  3.       Rebaudisode C 50-120
  4.       Rebaudisode D 200-300
  5.       Rebaudisode E 250-300
  6.       Ruboside 110
  7.       Stevioside 150-300
  8.       Steviolbioside 100-125
  9.       Dulcoside A 50-120

 

Andere zijn Steviolmonoside en Rebaudioside F.

Van de bovengenoemde stoffen zijn Stevioside en Rebaudioside A het meest aanwezig, meer dan 95% in gezuiverde vorm. Deze twee zijn hoofdzakelijk verantwoordelijk voor het zoetende effect.

Stevia als een niet-calorische zoetstof.

Gezuiverde stevia wordt niet door het lichaam gemetaboliseerd en voegt dus geen voedingsbestanddelen toe aan het lichaam - zeker geen suiker.

Steviolglycosiden hebben glycosidebindingen die de verschillende structurele monosachariden, kleinere deeltjes in het steviolmolecuul, met elkaar verbinden.

Deze bindingen zijn van dien aard dat ze niet worden afgebroken door amylase dat in de mond wordt geproduceerd of pepsine in de maag. Dit is wat normaal andere koolhydraten afbreekt. Steviolglycosiden worden in de achterste darmorganen afgebroken door speciale microbiota in de dikke darm.

Deze microbiota's worden geacht de suikermiddelen die vrijkomen bij de afbraak van stevia onmiddellijk voor hun metabolisme te gebruiken.

Dit complexe afbraaksysteem maakt stevia tot een zoetstof zonder calorieën. 

De resterende steviolverbindingen worden ofwel in de darmen geabsorbeerd, ofwel in de dikke darm aan andere verbindingen gebonden en uitgescheiden.

Dat is hoe stevia zijn verbazingwekkende niet-calorische zoetstof verkrijgt.

Stevia kan worden gebruikt als zoetstof in voedingsmiddelen en dranken zoals we dat doen voor Vitaminfood complete voeding shakes. U kunt het ook toevoegen aan uw cakes, shakes, desserts en dranken.

 Vitaminfood staat bekend als een suikervrije maaltijd zonder verborgen suiker of kunstmatige suiker. Stevia stelt ons in staat om dat te bereiken en nog meer voordelen te bieden.

De gezondheidsvoordelen en het werkingsmechanisme van stevia.

  1.   Anti-hyperglycemisch effect

 Klinkt ronduit ongeloofwaardig...een zoetstof die de bloedglucose verlaagt? Verhogen de zoete toevoegingen de bloedsuikerspiegel niet?

Niet stevia. 

Stevia is een zoetstof van zijn eigen soort. Het soort dat de bloedsuikerspiegel verlaagt en iedereen in verrukking brengt.

Aglycon steviol, een ander bestanddeel van stevia, bevordert de insulineproductie. Het heeft een direct effect op de bètacellen in de alvleesklier. Het effect is een langdurig anti-hyperglycemisch effect. Dat betekent dat na inname van stevia je bloedsuikerspiegel langer gereguleerd blijft dan de normale korte periode zoals bij andere planten die de bloedsuikerspiegel verlagen.

Stevia verhoogt ook de gevoeligheid van cellen voor insuline. De effectiviteit van insuline bij het verlagen van de bloedglucose zal veel hoger zijn omdat meer cellen op de juiste manier reageren.

Hierdoor heeft het de potentie om een anti-diabetes medicijn te zijn.

  1.       Gewichtsverlies en -beheersing

Naast zijn vermogen om de bloedsuikerspiegel onder controle te houden, vervangt stevia andere zoetstoffen en suiker. Deze zouden calorieën en koolhydraten aan je dieet hebben toegevoegd.

Door stevia te gebruiken, worden deze extra calorieën echter geëlimineerd, aangezien het een zoetstof zonder calorieën is. Minder calorieën = effectieve gewichtsbeheersing en waarschijnlijk zelfs gewichtsverlies, op voorwaarde dat je het niet vervangt door meer vetten.

Stevia controleert het gewicht in de eerste plaats door de inname van suiker te reguleren.

  1.       Antioxidant potentieel

Stevioside, steviolbioside, steviol en isosteviol zijn allemaal antioxidante bestanddelen die in stevia-extract voorkomen. De ruwe en minder geraffineerde vormen bevatten ook flavonoïden.

Al deze stoffen hebben antioxiderende eigenschappen. Ze remmen een proces dat oxidatieve fosforylering wordt genoemd. Dit is een essentieel proces bij het vrijmaken van energie, dat soms leidt tot reactieve zuurstofsoorten (ROS) die schadelijk zijn voor het lichaam.

Oxidatieve stress is geen conditie die je wilt hebben; het is gekoppeld aan verschillende chronische ziekten. Alle ophef over antioxidanten komt hierdoor en stevia helpt bij het aanpakken van de overtollige onstabiele zuurstofmoleculen.

  1.       Versterkt het immuunsysteem

Stevioside bevordert de immuniteit door ontstekingsremmend te werken en het immuunsysteem te moduleren voor een optimale werking.

Dit geldt voor cellulaire immuniteit(bestrijding van ziekteverwekkers binnen een cel), humorale immuniteit(bestrijding van ziekteverwekkers buiten de cellen en in de algemene circulatie, bv. in plasma) en fagocytische functie(fagocyten bestrijden ziekteverwekkers door ze op te nemen en te verteren als een manier om de schadelijke organismen te doden).

Nog steeds op immuniteit, Reubadina is een antivirale stof. Het is anti-rotavirus en voorkomt dat het virus zich aan cellen hecht voor voeding. Deze blokkade laat het virus zonder voeding die het van de cellen zou hebben verkregen. 

Uiteindelijk sterft het virus.

  1.       Vaatverwijdend effect

Uit een recente studie over het effect van isosteviol op de cardiovasculaire gezondheid blijkt dat isosteviol de bloeddruk verlaagt, zowel bij normale mensen als bij mensen met hypertensie. Dit verbetert ook de toevoer van voedingsstoffen naar de benadeelde delen van het lichaam.

Een verhoging van de bloeddruk kan worden veroorzaakt door een hormoon dat angiotensine heet. Dit zorgt ervoor dat de bloedvaten nauwer worden. Isosteviol remt de werking van dit hormoon en kan gunstig zijn voor het reguleren van de bloeddruk door vaatverwijding te bevorderen.

Vasodilatatie van de bloedvaten heeft extra voordelen voor bepaalde groepen, bijvoorbeeld de atleten. Zij treedt gewoonlijk op als reactie op een laag zuurstofgehalte en een verhoogde lichaamstemperatuur.

  1.       Modulatie van de nieren

Het hierboven besproken angiotensine heeft verschillende manieren waarop het de bloeddruk verhoogt, meestal voor de vochtbalans bij gezonde personen.

Onder andere door de synthese van aldosteron te verhogen - een hormoon dat het vasthouden van water in de nieren bevordert door natriumretentie. Isosteviol kan worden toegediend als vaatverwijdend middel om te helpen bij bepaalde nierbehandelingen waarbij het effect van aldosteron moet worden tegengegaan.

  1.       Stevia is een middel tegen kanker

Isosteviol voorkomt de groei en ontsteking van kankercellen.

Genetische tests op stevia-bestanddelen hebben aangetoond dat isosteviol zoogdier-DNA-polymerasen en menselijke topoisomerase II remt.

De polymerasen en topoisomerase II helpen kankercellen DNA-schade te verdragen; de cellen sterven niet wanneer het DNA is aangetast. Dit verlaagt de doeltreffendheid van behandelingen, aangezien deze schade medisch kan zijn geïnduceerd door specifieke gerichtheid tijdens bestralings- en chemotherapiebehandelingen.

 

*Stevia is ook in verband gebracht met een betere mondhygiëne en het voorkomen van cariës. Hoewel hiernaar nog veel onderzoek moet worden verricht, zou stevia de pH-waarde van de tandplak verlagen ten opzichte van sucrose, wat leidt tot een gezonde mondconditie.

 

VEILIGHEID VAN STEVIA-PRODUCTEN

Bij vitaminfood nemen we voorzorgsmaatregelen om ervoor te zorgen dat we veilige en allergeenvrije maaltijden verstrekken. 

Volgens de industrienormen en -regulatoren wordt stevia als veilig beschouwd voor consumptie. Zelfs de ruwe vormen en bladeren zijn veilig, hoewel geraffineerde vormen de voorkeur genieten. Dit wordt ondersteund door meer dan 200 verschillende onafhankelijke studies en er moeten er nog meer in detail worden bestudeerd.

Bovendien zijn de meeste potentiële neveneffecten van vroegere studies sindsdien in latere onderzoeken weerlegd. Sommige zijn zelfs veranderd in potentiële voordelen.

De toxiciteit ervan is zeer laag, tot 100x onder de aanvaarde dagelijkse inname, en levert dus geen extra gevaar op.

Stevia is veilig voor gebruik door zwangere vrouwen en kinderen.

Een duurzaam suiker-alternatief.

Stevia is aanzienlijk zoeter dan andere gebruikelijke zoetstoffen zoals bietsuiker en rietsuiker en is daarom duurzamer.

De resultaten vergelijken de metriek voor hetzelfde zoetheidsniveau als met bietsuiker en rietsuiker:

  •         *Koolstofvoetafdruk- stevia heeft een kleinere koolstofvoetafdruk tot 80% dan bietsuiker en 64% minder dan rietsuiker.
  •     * Watervoetafdruk - er is 92% minder water nodig dan voor bietsuiker en 95% minder water dan voor suikerriet.

Dit alles is vooral te danken aan zijn zoetheid.

Dus ja...stevia is een ingrediënt met voordelen in plaats van neveneffecten. Stevia is de goede brandstof die een goed gevoel geeft.

Vitaminfood brengt u het plezier om te genieten van de voordelen van stevia gewikkeld rond die van andere ingrediënten zoals de maca. Maak uw leveringsschema op en maak deel uit van de transformatie naar een gezonder leven en een betere wereld.

Vitaminfood biedt u de zoetheid naast de voordelen.

 

Referenties

  1. Antioxidant potentieel - https://doi.org/10.1016/j.jfca.2006.08.004
  2. https://www.healthline.com/health/food-nutrition/stevia-side-effects#takeaway
  3. Fytochemie - https://doi.org/10.1016/S0031-9422(00)84384-8
  4. Veiligheidsevaluatie - https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1572599502800394
  5. Recensie - http://nopr.niscair.res.in/bitstream/123456789/10287/1/IJNPR%201%283%29%20267-286.pdf
  6. Voordelen en verwerking van stevia- https://academic.oup.com/jn/article/148/7/1186S/5049670
  7. https://foodinsight.org/everything-you-need-to-know-about-stevia-sweeteners/
  8. Mythes ontkracht - https://www.medicalnewstoday.com/articles/319837
  9. Duurzaamheidsverslag - http://www.purecircle.com