Hoe Veganistisch is creatine? Veganistische creatine bronnen

Hoe Veganistisch is creatine? Veganistische creatine bronnen

Vitaminfood levert suikervrije eiwitshakes die geschikt zijn voor atleten, bodybuilders, trainers en mensen die ook hun gewicht onder controle willen houden. Creatine verhoogt onze trainingservaring door meer energie te leveren in korte stoten en ons uithoudingsvermogen te vergroten. Vitaminfood spant je lichaam aan voor de aanmaak van creatine.

Creatine is een natuurlijke verbinding die in de lever wordt aangemaakt en naar de spieren wordt getransporteerd voor energie. Het is een ergogeen hulpmiddel voor sportbeoefenaars en duurtrainers. Het is een stikstofhoudende verbinding die energie levert aan de spieren en wordt gemaakt van niet-eiwitaminozuren.

Creatinine daarentegen is een chemisch afvalproduct dat wordt gevormd uit de ongebruikte creatine. Creatinine wordt geproduceerd door het spiermetabolisme. Het eten van vlees kan de aanmaak van creatinine aanzienlijk doen toenemen.

Creatine uitgelegd en enkele bronnen.

Creatine is een natuurlijke molecule die in het lichaam wordt aangemaakt uit 3 aminozuren: arginine, glycine en methionine. Deze worden alle omgezet in fosfaten in welke vorm ze worden opgeslagen voor energie in de skeletspieren.

Dit is een dagelijks proces en wordt in kleine hoeveelheden aangemaakt en het teveel wordt dagelijks uitgescheiden in de vorm van creatinine. Het wordt aangemaakt in de nieren, de alvleesklier en de lever.

Voordelen van creatine zijn onder andere:

  1. Boost voor herstel na de training - creatine heeft ontstekingsremmende eigenschappen, waardoor het geschikt is voor het oplossen van aandoeningen na een blessure, waaronder krampen en scheuren. De energietoevoer wordt ook gebruikt bij de wederopbouw van gescheurde spieren.

 

  1. Blessurepreventie en genezing van spier- en skeletletsels - de ontstekingsremmende en antioxiderende eigenschappen ervan voorkwamen ook blessures bij onderzochte groepen. Ook de energieboosts zijn van vitaal belang bij het voorkomen van spierscheuren.

 

  1. Neuroprotectie en verbeterde functionaliteit bij aangetaste systemen zoals knieartrose en fibromyalgie.

 

  1.   Verbetering van de cognitieve functie- creatine was in staat het verlies van cellen van het neurale systeem te verminderen. Dit voorkwam bepaalde ziekten zoals Parkinson en hield een gezond profiel in stand.

Ook het cognitieve vermogen en het geheugenbehoud worden hierdoor sterk verbeterd. Ook bij bejaarden werden in bepaalde studies soortgelijke effecten waargenomen, zoals een betere controle over de ledematen.

 

  1.   Trainingsadaptatie en verhoogde tolerantie voor hitte tijdens het sporten. Het wordt in verband gebracht met vochtretentie-effecten op korte termijn.

Creatine is vooral nuttig voor mensen die anaërobe oefeningen doen, omdat het glycogeen reguleert en korte energie-uitbarstingen geeft.

  1.   Intramusculaire concentraties - van creatine is aangetoond dat het specifieke paden creëert die geconcentreerd zijn met de energiebehoefte, waardoor de totale capaciteit van de geconcentreerde spieren toeneemt.
  2.   Behoud van een optimaal glycogeenniveau tijdens de training. Dit gebeurt in een proces dat glycogeenlading wordt genoemd en dat het glycogeenniveau herstelt tot het niveau dat het lichaam tijdens de training nodig heeft.

In geval van uitputting wordt creatine gemetaboliseerd en ontstaat creatinine als bijproduct. Hierdoor ontstaat een vermoeidheidsgevoel.

  1.   Vermindert veroudering - er is een verband tussen creatine en het effectief voorkomen van vetophoping in de lever, waardoor een vetvrije lichaamsmassa ontstaat. Het houdt ook een gezonde spiermassa in stand en voorkomt dat spieren met de jaren verslijten. Deze preventie van spierdystrofie is een belangrijke reden voor de populariteit van creatine.

Andere gezondheidsvoordelen van creatinesupplementen zijn onder meer:

  • Vertraagt de groei van tumoren
  • Antioxiderende eigenschappen
  • Verlichting van toevallen en autisme
  • Verminderde mentale vermoeidheid.

 

Onze proteïnepoeders zijn gemakkelijk te maken en leveren je de vitale aminozuren en enzymcofactoren om ervoor te zorgen dat je lichaam voldoende creatine aanmaakt. Met Vitaminfood krijg je alle voordelen die hierboven zijn opgesomd.

 

Veganistische creatinebronnen zijn zeldzaam, omdat het een weefsel is dat van nature alleen bij dieren voorkomt. De beschikbare bronnen zijn synthetische creatine monohydraat moleculen. Vitaminfood is een 100% natuurlijk product dat de 3 basisbestanddelen van creatine levert: arginine, glycine en methionine.

 

Peulvruchten (bonen, erwten), quinoa, pompoenpitten, spirulina, noten en spinazie zijn een voorbeeld van veganistische bronnen die je creatineproductie stimuleren. Het is de enige natuurlijke veganistische manier om creatine binnen te krijgen; het stimuleren van de productie.

 

Creatinine

Net als alle andere afvalproducten is het giftig en moet het worden verwijderd voordat het zich ophoopt en de spieren vergiftigt. Hieronder staan een paar manieren om de hoeveelheid creatinine te verminderen, vooral voor mensen met onderliggende medische aandoeningen zoals diabetes en nierziekten.

Het afvalproduct wordt dagelijks door de nieren uitgescheiden. De creatinine-niertest controleert de gezondheid van de nieren. Een hoog gehalte zelfs in het bloed is een teken van een verminderde nierfunctie.

Symptomen van hoge en ongezonde creatininespiegels zijn onder meer:

Kortademigheid, uitdroging, vermoeidheid, oedeem, droge huid, misselijkheid en neuropathie.

Voor normale, gezonde mensen geldt dat de nieren alle creatinine effectief uitscheiden, zolang je maar genoeg water tot je neemt om ze weg te spoelen.

  1. Minder inspannende oefeningen - deze activiteiten leiden tot een verhoogde stofwisseling en daarbij wordt creatinine aangemaakt. Minder inspannende oefeningen leiden tot minder afvalstoffen.
  2. Verminder creatinesupplementen als u ze gebruikt - ongebruikte creatine wordt omgezet in het afvalproduct, dus minder van het ongebruikte product resulteert in minder creatinine voor mensen met een verminderd uitscheidingsmechanisme. 
  3. Verminder de inname van eiwitten en schakel over op plantaardige bronnen. Dierlijk eiwit creatine zet gemakkelijk om in creatinine, de afvalvorm, wanneer het gekookt wordt.
  4. Verhoog uw vezelinname - vezels zijn een vulstof in diëten die helpt bij de stoelgang en de uitscheiding van niet-opgenomen stoffen.
  5. Verhoog de vochtinname - met name water is de belangrijkste vloeistof die de nieren spoelt en de afvalstoffen uit de cellen oplost. Vloeistoffen lossen de afvalstoffen op, transporteren ze naar de nieren en de huid voor uitscheiding en spoelen deze organen vervolgens van de afvalstoffen.
  6. Verminder ook de inname van cholesterol - cholesterol beïnvloedt de nierfunctie doordat het de bloedvaten verstopt en de vloeistofstroom beperkt.
  7. Van sommige kruiden wordt ook gezegd dat ze helpen bij het ontgiften en reinigen van creatinine - salvia, brandnetelblad, kaneel, ginseng en paardenbloemwortel

 

Creatine doet wonderen voor degenen die het als supplement gebruiken, zelfs voor veganistische bodybuilders. Door het van de juiste bron en een gecertificeerd gezond alternatief te krijgen, zal elke angst voor het gebruik van supplementen verdwijnen. Maak Vitaminfood uw keuze en neem een regelmatig abonnement voor uw trainingsduur. 

Vitaminfood is uw vertrouwde brandstof om het eiwitgehalte en de resultaten te leveren die u zo vurig verlangt. Wij begrijpen uw traject en stemmen onze eiwitoplossingen af op uw wensen.