Gezondheidsvoordelen van vitamine B5

Gezondheidsvoordelen van vitamine B5

Vitamine B5 wordt ook pantotheenzuur genoemd, afgeleid van een Latijns woord dat "overal" betekent. De naam geeft dan ook aan hoe algemeen de vitamine is. Pantotheenzuur is bijna alomtegenwoordig in onze voeding, op voorwaarde dat ze heel zijn of op zijn minst minimaal bewerkt. Het zit in Vitaminfood natuurlijke maaltijdvervangende shakes en komt overeen met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden.

De beschikbaarheid van deze voedingsstoffen in natuurlijke voedingsmiddelen onderstreept het belang van natuurlijke maaltijden waarin alle voedingsstoffen, vezels en fytonutriënten behouden blijven. Vitaminfood is een natuurlijk product dat aan al deze voorwaarden voldoet en de aard van de verwerking garandeert dat wat u krijgt gelijk is aan wat rechtstreeks van de boerderij komt. Natuurlijke maaltijdvervangers zijn ontworpen om u te helpen datgene te vervangen wat u niet op natuurlijke wijze kunt verkrijgen.

Vitamine B5, hoewel er niet zo vaak over gesproken wordt, heeft verschillende voordelen voor de gezondheid en is belangrijk voor het lichaam. Enkele van de voordelen van het opnemen van Vitamine B5 in uw dieet zijn deze hieronder opgesomd:

1. Ondersteunt de bijnierfunctie

Net als alle andere B-complexvitaminen is B5 van vitaal belang in de energieproductiemechanismen door het metabolisme van vetten en koolhydraten. Het helpt voedsel om te zetten in glucose en energie te leveren die de spieren in staat stelt effectief te presteren. De energie wordt ook gebruikt voor andere functies zoals spierherstel en de absorptie van eindproducten van de spijsvertering.

Een tekort aan vitamine B5 eist een grote tol van de stofwisseling en een orgaan als de hersenen, dat de grootste energiebehoefte heeft, lijdt een grote prestatie wat de productiviteit betreft. Het handhaven van gezonde hoeveelheden en het regelmatig aanvullen ervan is een stimulans voor dergelijke organen.

2. Bevordert een gezonde huid.

Vitamine B5 is waarschijnlijk de meest bekende vitamine voor de huidverzorging. Ze is in de vorm van panthenol in veel huidverzorgingsproducten terechtgekomen en bewijst voortdurend haar doeltreffendheid. De voordelen beginnen met een gezonde inname van de vitamine via de voeding. Het is doeltreffender wanneer het via de voeding wordt ingenomen en in de bloedbaan wordt opgenomen dan wanneer het op het huidoppervlak wordt aangebracht. De in water oplosbare eigenschap belemmert de opname door de huid.

Als bevochtigingsmiddel hydrateert het de huid en heeft het het vermogen vocht in de poriën vast te houden door de grootte van de poriën en het vochtverlies te reguleren. Dit houdt de huid soepel en glad en voorkomt uitdroging of barsten die met droogte gepaard gaan.

Het is ook ontstekingsremmend waardoor het wondgenezingsproces wordt versneld en een volledig herstel van de huid zonder littekens wordt bevorderd. De ontstekingsremmende eigenschap maakt het ook effectief in het verminderen van acne, het voorkomen van acne breakouts en huidlaesies ook.

De voordelen voor de huid gaan veel verder dan alleen deze in talgproductie en meer. Het eten van natuurlijk voedsel, in het algemeen, zal uw huid helpen verbeteren, aangezien vitamine B5 in overvloed aanwezig is in de meeste van deze voedingsmiddelen.

3. Bevordert gezond haar, ogen en lever

Het ontstekingsremmende effect dat het op deze verschillende organen heeft, is de sleutel tot de positieve invloed die het heeft. Ontsteking veroorzaakt heel gemakkelijk ongemak, remt een optimale werking en leidt tot de ontwikkeling van verschillende complicaties in deze organen en andere zoals het hart.

Ontsteking van cellen belemmert hun functie en brengt schade toe aan de organen. Pantotheenzuur werkt als een antioxidant en helpt ontstekingen te verminderen die door vrije radicalen worden veroorzaakt.

4. Synthese van co-enzym A.

Co-enzymen verhogen de efficiëntie van metabolische reacties door de verantwoordelijke enzymen te activeren. Zonder deze co-enzymen zouden de processen veel trager verlopen en niet in staat zijn aan de eisen van het lichaam te voldoen.

Co-enzym A is nuttig in de metabolische routes voor de synthese van vetzuren, de aanmaak van sfingosinen (een lipidenklasse die chemische boodschappen aan de verschillende lichaamscellen doorgeeft) en het metabolisme van geneesmiddelen en ontgiftingsprocessen.

5. Synthese en controle van cholesterol in het lichaam.

Het is aangetoond dat pantotheenzuur de productie van cholesterol in het lichaam beïnvloedt, vooral in de lever, waar het de stofwisseling beïnvloedt. Dit is de cholesterol met hoge dichtheid die nodig is voor bijvoorbeeld de hersenen en het hart. De productie van HDL-cholesterol komt deze organen ten goede.

Bovendien reguleert het ook het niveau van de slechte cholesterol, de cholesterol met lage dichtheid, die schadelijk is voor het lichaam. De regulering zorgt voor het behoud van de vereiste hoeveelheden HDL en de vermindering van LDL. Het bevordert de voordelen en houdt de schade weg.

6. Vermindert de groei van bacteriën door de aangeboren immuniteit en de cel-gemedieerde immuniteit te matigen.

Een experiment met TB-patiënten bewijst het effect dat het heeft op de bevordering van fagocytose door macrofagen, waardoor de groei van mycobacteriën in de cellen wordt beperkt. Deze verbetering van de adaptieve immuniteit breidt zich uit tot andere ziekten die immunomodulerende en adaptieve effecten vereisen.

7. Betrokken bij de productie van rode bloedcellen omdat co-enzym A wordt gebruikt bij de synthese van vetzuren en sommige proteïnen.

Een van de vetzuren die het produceert, is essentieel voor de structuur van rode bloedcellen die zuurstof leveren aan de lichaamsweefsels, waardoor deze zich gezond kunnen ontwikkelen.

8. Synthese van sex- en stresshormonen.

Vooral voor de synthese van cholesterol, vetzuren en proteïnen is vitamine B5 nodig. Deze hormonen beïnvloeden onze stemming en ons seksueel verlangen, genot en bevrediging.

9. Behoud van een gezond spijsverteringsstelsel.

Vitamine B5 draagt bij tot een gezonde spijsvertering en helpt het lichaam bij de opname en het gebruik van andere voedingsstoffen. Riboflavine (B2), bijvoorbeeld, heeft vitamine B5 nodig om opgenomen te worden.

 

Tekortkoming

Door de biologische beschikbaarheid van vitamine B5 in grote hoeveelheden en in veel gangbare voedingsmiddelen, is een tekort zeer zeldzaam en in gevallen waarin het aanwezig is, is er een ernstig onderliggend probleem met de voeding van de patiënt. Alcoholisme, verhongering en ernstige ziekten van het maagdarmkanaal zijn enkele van die oorzaken.

Pantotheenzuur is ook onstabiel in hitte en koken kan tot 75% van de vitamine vernietigen. Het breekt gemakkelijk af. Een rauwe bron of een bron die minimaal gekookt is met matige hitte is geschikt en moet in de koelkast bewaard worden voor bewaring. Een voordeel van het gebruik van Vitaminfood natuurlijke maaltijdshakes is dat koelen of koken niet nodig is om 100% Vitamine B5 binnen te krijgen.

 

De symptomen van een B5 tekort zijn:

  • Algemene malaise - vermoeidheid, prikkelbaarheid, verwardheid
  • Apathie
  • Maagpijn en overgeven
  • Depressie
  • Hypoglykemie
  • Gevoelloosheid en spierkrampen
  • Slechte groei
  • Zenuwaandoening symptomen

Toxiciteit

Aangezien het een in water oplosbare vitamine is, is toxiciteit zeer zeldzaam, aangezien het teveel vaak gewoon via de urine wordt uitgespoeld en er zeer weinig in het lichaam wordt opgeslagen, zodat de ophoping van toxische hoeveelheden echt niet mogelijk is. Bij enkele grote doses zijn echter diarree en een verhoogde kans op bloedingen bij verwondingen of doorboringen waargenomen.

Vitamine B5 is geen modewoord, maar hoe vaak er niet over gesproken wordt, geeft niet aan hoe belangrijk het is. Het is van vitaal belang voor je lichaam en je moet voldoende vitamine B5 binnenkrijgen om gezond te leven.

Referenties:

1. https://www.livescience.com/51640-b5-pantothenic-acid.html

2. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fimmu.2018.00365/full

3. https://www.drweil.com/vitamins-supplements-herbs/vitamins/vitamin-b5/

4. https://www.fairview.org/patient-education/1601

5. https://www.hollandandbarrett.com/the-health-hub/vitamins-and-supplements/vitamins/vitamin-b/guide-vitamin-b5/

6. https://www.whowhatwear.com/vitamin-b5-for-acne/slide10

7. https://www.laroche-posay.com.au/article/article/vitamin-b5-everything-you-need-to-know