Gezondheidsvoordelen van Selenium

Selenium is een micronutriënt in het lichaam dat verschillende functies vervult. Dit mineraal, dat via de voeding moet worden opgenomen, is essentieel voor bepaalde lichaamssystemen, waaronder de hartspieren, de gewrichten, het immuunsysteem en het voortplantingssysteem.

De hoeveelheid ervan in het lichaam hangt ook sterk af van de voedingsbron. Worden de gewassen geteeld op seleniumarme gronden, dan is het ontstaan van een tekort in de loop van de tijd bijna onvermijdelijk. Vooral de bevolking van bepaalde streken in Europa en Azië loopt een groter risico.

Vitaminfood wordt naar alle regio's verscheept en is een geweldige aanwinst voor deze bevolkingsgroepen en kan gebruikt worden om meer dan alleen dit voedingsprobleem op te lossen. Gebruik de aanwinst en leef vanaf nu gezonder...u hoeft alleen nog maar te beslissen.

Gezondheidsvoordelen van selenium in het lichaam.

1. Productie van eiwitten

Selenium is als aminozuur geïntegreerd in de structuur van een bepaalde klasse eiwitten. Zonder selenium houdt deze klasse van proteïnen op te bestaan. Deze eiwitten worden selenoproteïnen genoemd. Wetenschappers hebben meer dan 25 selenoproteïnen ontdekt.

Selenoproteïnen zijn betrokken bij de ontwikkeling van embryo's, de antioxidantverdediging, de spierfunctie, de spermaproductie, het metabolisme van schildklierhormonen en de reactie van het immuunsysteem op inentingen. Dit zijn allemaal vitale fasen en systemen in ons leven die voor hun efficiëntie afhankelijk zijn van selenium.

P. Selenium kan uw lichaam helpen zich aan te passen aan het vaccin en immuniteit op te bouwen, zodat we binnenkort allemaal naar de parken en feestjes kunnen gaan. Dat is wat het doet.

2. Antioxidant functies

Selenoproteïnen worden ook vaak antioxidant-enzymen genoemd. Dit komt omdat zij cellulaire schade voorkomen, vooral in schildkliercellen. Selenoproteïnen katalyseren reacties die de vrije radicalen oxideren die in deze cellen en in de andere organen waarin zij zich bevinden, worden geproduceerd.

In het hart helpt selenium het risico op het ontwikkelen van hartziekten door oxidatieve stress te verminderen. Elders vermindert selenium het risico op het ontwikkelen van kanker, omdat het ook in grote mate in verband wordt gebracht met vrije radicalen. Het helpt ook bij het behoud van een goed gezichtsvermogen.

3. Werking van de schildklier

De schildklier wordt sterk gereguleerd door twee elementen, jodium en selenium. Deze twee hebben een synergetische relatie die van invloed is op de werking van de schildklier en de productie van schildklierhormonen. Deze hormonen regelen de slaap, de eetlust, de temperatuur, het gewicht en de energieproductie.

De schildklier staat centraal bij de stofwisseling in organen en spieren. De hoogste concentratie selenium bevindt zich ook in de schildklier, waaruit blijkt dat selenium een belangrijke rol speelt bij de regulering van de schildklierfuncties.

4. Vertraagt veroudering

Als u voldoende selenium binnenkrijgt, kunt u veroudering vertragen en de tekenen van veroudering tegengaan. Het seleniumgehalte in het lichaam daalt met de leeftijd omdat ook de efficiëntie van het absorberen en vasthouden ervan afneemt. Door actief te zorgen voor een gezond onderhoud worden de processen echter niet aangetast.

Het zal dus dienen als een antioxidant en de schade voorkomen die wordt toegebracht aan cellen in de ogen voor het gezichtsvermogen en de hersenen. Een goed gezichtsvermogen en een langzame cognitieve achteruitgang zullen de gevolgen zijn. Selenium is slechts een van de vele vitale en essentiële voedingsstoffen waarvan het gehalte van doorslaggevend belang is om het verouderingsproces te vertragen. Vitaminfood bevat al deze voedingsstoffen om uw voorraden weer aan te vullen als u ouder wordt.

5. Kanker

Selenium helpt het risico van verscheidene kankers te verminderen. Dit wordt verkregen uit de mogelijke correlatie van lage seleniumniveaus bij patiënten en een waargenomen daling van het risico na suppletie.

Het helpt ook bij het beheersen van de snelheid van progressie. Bij meer dan 100 kleine dieren is de ontwikkeling van nieuwe tumoren verminderd na verhoging van het seleniumgehalte in hun lichaam. Dit biedt een grote kans op een bijna ongestoord leven en verhoogt de overlevingskansen.

Het gaat om kankers van de borst, de prostaat, de long, de dikke darm, het rectum, de alvleesklier, de eierstok en de baarmoederhals.

Seleniumsuppletie bij patiënten is een haalbare optie indien geadviseerd door een arts. Een normale aanbevolen hoeveelheid in de voeding is bedoeld om te voorkomen dat kankercellen zich tot kanker ontwikkelen.

6. Onderdrukt de virale belasting

Dit betekent dat selenium helpt het aantal virussen dat in het bloed circuleert tijdens een virusinfectie te verminderen. Voor infecties zoals HIV is aangetoond dat suppletie met 200 microgram het tempo van de progressie vertraagt.

Het vernietigen van het aantal virussen in de bloedbaan beperkt hun verspreiding naar andere organen en hun vermogen om zich te reproduceren en verschillende weefsels te koloniseren. Dit zou er ook toe kunnen bijdragen dat de ziekte gelokaliseerd blijft op de plaats van oorsprong en het gemakkelijk wordt.

7. Tegengaan van het effect van zware metalen

Dit is een van de belangrijkste medische toepassingen van selenium. Het wordt toegediend om het vergiftigende effect tegen te gaan van zware metalen zoals lood, die giftig zijn voor de cellen en de lichaamsprocessen vertragen.

8. Selenium wordt in verband gebracht met andere voordelen, waaronder:

- Helpt bij astma-achtige symptomen

- Beheersing van reumatoïde artritis

- Beheersen van hart- en vaatziekten

- Verbetering van malabsorptie bij kinderen

- Verminder DNA schade door oxidatieve stress op te lossen

- Versterkt het immuunsysteem bij infecties van de luchtwegen

 

 

Tekortkoming

Het seleniumgehalte in voedsel hangt uitsluitend af van de hoeveelheid in de bodem. In tegenstelling tot de meeste andere mineralen die het lichaam nodig heeft, is de hoeveelheid selenium voor de plant vaak vrij laag om op te nemen en overtollig selenium op te hopen. Dit leidt tot tekorten bij een groot percentage van de bevolking in die gebieden. Dit geldt onder meer voor China, de HIV-bevolking, het zuidwesten van de VS, delen van Rusland en het grootste deel van Europa.

Ook verwerkte en sterk geraffineerde voedingsmiddelen hebben een grote kans op een te laag seleniumgehalte. Al met al zullen de meeste mensen waarschijnlijk een seleniumtekort hebben of er nauwelijks genoeg van binnenkrijgen.

De symptomen omvatten:

- Haaruitval

- Misselijkheid

- Overgeven

- Hoofdpijn

- Verwarring

- Lethargie

- Aanvallen

- Stemmingswisselingen

Effecten op lange termijn

Een tekort aan selenium heeft ook gevolgen op lange termijn. De twee meest voorkomende zijn: De ziekte van Keshan ( ) is een vorm van cardiomyopathie, wat betekent dat de hartspieren worden aangetast, wat kan leiden tot zwakkere samentrekkingen of een onregelmatige hartslag. De tweede is de ziekte van Kashin-Reck, een vorm van osteoporose.

Deze twee kunnen worden voorkomen door een gezond seleniumgehalte te handhaven, hetzij via de voeding, hetzij door regelmatige supplementatie op seleniumarme plaatsen.

 

 

Toxiciteit- selenium is giftig als het in grote doses wordt geconsumeerd. De symptomen zijn: haaruitval, duizeligheid, hoofdpijn, misselijkheid, hoofdpijn, blozen van de huid, braken, broze nagels, lusteloosheid, huiduitslag en laesies, tremoren en toevallen, prikkelbaarheid, spierpijn. Voorzichtigheid is geboden, vooral bij supplementatie.

 Vitaminevoedsel en selenium

Toen selenium voor het eerst werd ontdekt, dacht men dat het een toxine was, maar later werd vastgesteld dat het een essentieel mineraal is. Meer ontdekkingen hebben het belang ervan in het lichaam bewezen en dus moet het als zodanig behandeld worden. Vitaminfood levert selenium in de beste verpakking ooit, naast alle andere 27 essentiële vitaminen en mineralen. Ontvang vandaag nog uw complete voedingspakket.

Referenties:

1. https://www.livescience.com/43566-selenium-supplements-facts.html

2. https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/selenium/

3. https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(00)02490-9/fulltext

4. https://www.liebertpub.com/doi/10.1089/ars.2010.3275

5. https://draxe.com/nutrition/selenium-benefits/

6. https://www.glisodin.com/en/selenium-food-supplement

7. https://youngevityrc.com/blog/4-science-based-benefits-of-selenium