DE GEZONDE MAALTIJDVERVANGERS

DE GEZONDE MAALTIJDVERVANGERS

Een stap-voor-stap gids voor gezonde maaltijdvervangers, wat ze wel en niet moeten bevatten.

Een maaltijdvervanger is een voedingssupplement dat bedoeld is om de plaats van gewone maaltijden in te nemen. Geen tussendoortjes maar maaltijden. Vitaminfood streeft ernaar gezondheidsvoordelen te bieden in al zijn maaltijdvervangers.

In een tijd waarin we altijd op zoek zijn naar goedkope nepproducten, zijn velen sceptisch geworden over het aanpassen of kopen van maaltijdvervangende poeders en shakes. Dit gebeurt zonder na te denken of het wel de beste optie is.

Dit artikel is een ultieme gids voor het maken van een gezonde keuze. Het zal je helpen om de snacks en specifieke voedingssupplementen te onderscheiden van maaltijdvervangers met volledige voeding. Maaltijdvervangende shakes staan als complete diëten op zichzelf. De markt is gevuld met goedkope en ongezonde maaltijdvervangers die worden verkocht in grote winkels zoals Amazon en Walmart.

 Het is nu aan de mensen om te begrijpen hoe een goed voedingsprofiel eruit ziet. Vitaminfood heeft een rijk en volledig voedingsprofiel.

Een gezonde maaltijdvervanger is gelijk aan een gezond dieet. Een gezond dieet is een dieet dat:

  1. Beschermt tegen ondervoeding- de voeding moet alle voedingsstoffen bevatten die van vitaal belang zijn voor de ontwikkeling van het lichaam en moet voldoende voedingsstoffen bevatten om aan de lichamelijke behoefte te voldoen.

Ondervoeding treedt op als de voeding uit voedingsoogpunt onvolledig is of te veel voedingsstoffen bevat die gezondheidsproblemen veroorzaken. Dit omvat alle voedingsstoffen - calorieën, vetten, eiwitten, vitaminen en mineralen.

 Het is verbazingwekkend hoeveel mensen alleen al in 2019 onder deze tekorten en overschotten leden. Tot 1,9 miljard mensen hadden overgewicht en 462 miljoen hadden ondergewicht. Dit werpt een licht op de omvang van de ondervoeding in de wereld.

In de derde wereld en de ontwikkelingslanden, die vaak door honger worden geteisterd, is de oorzaak een tekort aan volledige voeding. In de ontwikkelde landen, die vooral Europa, Noord-Amerika, Australië en sommige delen van Azië omvatten, is de oorzaak te veel verwerkt voedsel met minder voedingsstoffen. Er is te veel voedsel dat te weinig van bepaalde voedingsstoffen levert en te veel van de macro-voedingsstoffen.

  1. Beschermt tegen niet-overdraagbare ziekten - Niet-overdraagbare ziekten zijn ziekten die hun oorsprong vinden in het lichaam en zich dus na verloop van tijd ontwikkelen.

Ze wijzen op een slechte werking van bepaalde organen of systemen. Gezonde voeding voorkomt dergelijke storingen en corrigeert deze problemen op natuurlijke wijze. Dit houdt chronische ziekten die ontstaan door een gebrekkige afstemming van het lichaam effectief buiten de deur.

 Een lichaam, net als een auto, gedijt op goede brandstof.

  1. De inname van voedingsstoffen is in evenwicht met het verbruik- te veel van iets is schadelijk.

Evenwichtige voeding laat voldoende ruimte voor elkaar aanvullende soorten voedingsstoffen. Als we eten nemen we zelden te veel van een bepaald type voedingsstof in, behalve in onwetendheid. De meeste overmaat wordt ingenomen omdat we niet beseffen dat de grens is overschreden.

Neem bijvoorbeeld uw natriuminname, die op maximaal 5 gram per dag moet worden gehouden. U krijgt wat binnen van uw ochtendgranen, dan wat meer van uw patat bij de lunch en nog veel meer van uw biefstuk bij het avondeten. U bent de tel kwijtgeraakt met de ontbijtgranen en hebt die misschien overschreden bij de lunch of het avondeten.

Een dergelijk dieet is ongezond en maakt het belangrijk kennis te hebben van de hoeveelheid die bij benadering nodig is om het evenwicht te bewaren.

 

Gezonde vervangers zijn die met de nodige ingrediënten en zonder de overdaad per portie. Zij voldoen aan de aanvaarde norm van gezonde voeding die kan wedijveren met groenten en fruit. Met hun hoeveelheden op de voedingswaarde-etiketten, moet de benadering overeenkomen met de aanbevolen inname limieten.

Factoren die in overweging moeten worden genomen bij het bepalen van de gezondheidswaarde van een maaltijdvervanger.

Nu we hebben vastgesteld wat met een gezonde maaltijdvervanger moet worden bereikt, gaan we over naar de factoren die bepalen of de doelstellingen inderdaad zullen worden bereikt of dat de gezondheid in het gedrang komt.

  1. Voedingswaarde profiel.

De beste maaltijdvervangers zijn nutritioneel compleet. De voedingsstoffen omvatten alle macro's en microvoedingsstoffen:

 *Koolhydraten- de calorieën moeten tussen 200-400 per portie liggen of tussen 1400 - 2000 per dag. Deze hoeveelheid is voldoende om de dag door te komen.

De hoeveelheden moeten ook ruimte bieden voor aanpassing en variatie, afhankelijk van uw gewichtsdoelen. Een maaltijdvervanger van 200 calorieën voelt meer aan als een tussendoortje, maar is geschikt voor wie wil afvallen.

Andere factoren om op te merken zijn:

Kwaliteit van de koolhydraten - koolhydraten van hoge kwaliteit bevatten een breed scala aan voedingsstoffen, waaronder fytonutriënten.

De hoogste kwaliteit is die welke het minst bewerkt en ongemodificeerd is. Bronnen afkomstig van fruit en groenten zijn van nog hogere kwaliteit vanwege de rijke voedingswaarde.

Kwaliteit is groter dan kwantiteit... zoals men vaak zegt: beter weinig is veel waard dan veel is weinig waard.

Voedingsvezels - Vezels helpen de vertering van suikers en zetmeel te vertragen, waardoor grote pieken in de bloedsuikerspiegel en insuline worden voorkomen, die in verband worden gebracht met diabetes, hartaandoeningen en gewichtstoename.

Vezels helpen ook om voedsel door de darmen te transporteren door de bulk ervan te vergroten. Een gezonde keuze voor maaltijdshakes is er een met ten minste 7 g voedingsvezels.

 *Eiwit- Een goede hoeveelheid eiwit is 25g per portie. Dus 25+ is goed om te gaan.

Dit levert u voldoende voor spiergroei, herstel en ontwikkeling. Bodybuilders en lichamelijk actieve personen kunnen meer eiwitten nodig hebben om hun spiermassa te behouden en een spiervoordeel te behalen.

Andere factoren om op te merken over de proteïne zijn:

Eiwitbron - gangbare bronnen zijn wei-eiwit en veganistisch/plantaardig eiwit, waaronder erwteneiwit (wat Vitaminfood gebruikt), soja, rijsteiwit.

De bron staat in direct verband met de effecten die het op je heeft. Sommige bronnen, zoals soja, hebben ernstige bijwerkingen op lange termijn, naast hun vele gezondheidsvoordelen en kostenvoordelen.

Voor Vitaminfood is erwteneiwit een universeel voordelige eiwitbron zonder ernstige of langdurige bijwerkingen.

Eiwit profiel - dit is het aantal aanwezige aminozuren.

Planten hebben een onvolledig profiel, vaak ontbreekt het aan één of twee essentiële aminozuren. Kies een plantaardige maaltijdvervanger met een hoger aantal essentiële aminozuren; minstens 9 van de 10, en zoek een goed supplement voor die ene waaraan een tekort is.

Gewone volkoren granen zoals tarwe en quinoa lossen het methionine tekort van erwten op.

Een goede keuze heeft ook een hoog aantal vertakte-keten aminozuren (BCAA's). BCAA's zijn nuttig bij de opbouw van spierdikte en fro metabolisme enzymen.

Verteerbaarheid en Absorptiesnelheid

Dit zijn maatstaven voor het gemak waarmee ons lichaam de stoffen verteert en opneemt. Hoe hoger de rangorde, hoe beter. Hoe heilzaam ze voor het lichaam zullen zijn, hangt af van deze twee factoren.

Verteerbare, onmisbare aminozuurscores (DIAAS) en eiwitverteerbaarheidsgecorrigeerde aminozuurscores (PDCAAS) voor levensmiddelen

*Vetten - vetten worden onder meer gebruikt bij de stofwisseling, de hormoonproductie, de opslag van energie en warmte-isolatie.

Ze zijn dus niet het duiveltje dat ze preken te zijn. Maar ze zijn wel een belangrijk onderdeel van je dieet en maaltijdvervangers om in de gaten te houden vanwege de complicaties die ze gemakkelijk teweeg kunnen brengen.

Vermijd transvetten ten koste van alles, houd ze op minder dan 1% van de vetinname. Nul transvetten is een goede plaats om te zijn.

Reduce your saturated fats to less than 10 % of total energy intake; <5% is even more advisable.

Kies voor onverzadigde vetten uit veganistische bronnen zoals avocado, sesam, pompoenpitten en noten. Dit zal uw bloedcholesterol effectief onder controle houden en de giftigheid van vrije radicalen verminderen.

De totale vetinname moet altijd minder dan 30% van de energie-inname bedragen.

Voor wie wil afvallen, is een gezonde aanbeveling die met de laagste vetinname, een hogere eiwithoeveelheid en een matige tot lage calorie-inname.

*Vitaminen en mineralen - De maaltijdvervanger moet ook alle essentiële microvoedingsstoffen bevatten. Alle 27 essentiële mineralen en vitaminen.

  1. Organisch verkregen - synthetische landbouw inputs en genetisch gemanipuleerde planten brengen

de veiligheid van ons voedsel. De landbouwproducten die voor uw maaltijdvervangend poeder worden gebruikt, moeten zo natuurlijk en biologisch mogelijk zijn.

Kies voor deze gezondere alternatieven en vermijd de extra kosten van chronische ziekten zoals kanker. Een kleine rondgang op een website kan deze vitale informatie aan het licht brengen.

Vitaminfood is zo'n organisatie die biologische ingrediënten gebruikt bij de productie.

  1. Allergenen - Hoe toevallig het ook mag klinken, allergenen zijn een grote aanwijzing voor de gezondheid. Dit verschilt van persoon tot persoon, maar de getroffenen, waarvan het aantal aanzienlijk is, moeten op allergenen letten.

Dit omvat lactose, gluten en soja, een veel voorkomende eiwitbron. Dit kan dodelijke reacties veroorzaken.

Voor degenen die net beginnen, is het belangrijk om te letten op eventuele reacties die kunnen ontstaan door de introductie van een specifieke maaltijdvervanger.

De niet-allergische effecten kunnen variëren van een opgeblazen gevoel en winderigheid tot braken en misselijkheid. Wees enthousiast en probeer verschillende producten uit om een comfortabele pasvorm te vinden. De allergenen mogen er nooit zijn en als ze aanwezig zijn, is dat grotendeels te wijten aan de geselecteerde ingrediënten.

Gezonde opties streven naar een zo klein mogelijke kans op allergenen in hun producten.

  1. Voedingsstoffenbalans - zorg ervoor dat uw voeding een lage glycemische index heeft, weinig koolhydraten bevat, veel

hoogwaardige voedingsstoffen en geen transvet. Een relatieve balans tussen soorten voedingsstoffen zorgt voor een algemeen positief gezondheidsverloop.

Een voedingsstoffenbalans in combinatie met lichaamsbeweging is genoemd als een mogelijke remedie voor ziekten en verlangens zoals gewichtsbeheersing.

  1. Geen additieven - additieven zijn het probleem met bewerkte voedingsmiddelen.

Additieven compromitteren voedsel dat anders gezond zou zijn. Het gaat vooral om suiker, conserveermiddelen en zoetstoffen.

Kies voor een suikervrije maaltijdshake of nog beter zet maaltijdvervanger zonder toegevoegde suiker. Dit komt omdat het lichaam nooit toegevoegde suiker gebruikt.

De toegevoegde suiker verstoort het natuurlijke evenwicht van de bloedglucosespiegel en kan leiden tot diabetes type 2.

 Een met suiker gevulde vervanger is ook niet ideaal, omdat deze binnen korte tijd naar meer doet verlangen. Het volheidseffect valt weg en de shake voelt meer aan als een snack dan als een maaltijd. In plaats van het gewicht onder controle te houden, zult u zeer snel en ongezond meer aankomen.

Andere toevoegingen zijn conserveringsmiddelen. Gedroogd poeder wordt op natuurlijke wijze geconserveerd, maar chemische conserveringsmiddelen hebben op lange termijn neveneffecten voor huid, lever en nieren. De schadelijke chemicaliën die erin zitten zijn giftig voor deze uitscheidingsorganen. 

Hoogtepunten van een gezonde optie:

Voors:

Deze lijst beschrijft hoe een typische gezonde shake of een typisch gezond poeder eruit zal zien en wat de fabrikant zal hebben benadrukt. Sommige factoren zijn niet voedzaam en komen dus niet in de plaats van de voedingsfactoren.

  • Biologisch geteelde producten

 

  • Probiotica die de spijsvertering bevorderen

 

  • Veel fytochemicaliën - plantenbestanddelen in onbewerkte voedingsmiddelen die de gezondheid bevorderen.

 

  • Superfoods - dit zijn voedingsmiddelen met verhoogde voordelen. Voor ons is dat maca-wortelpoeder, dat aanzienlijke en ongewone gezonde voordelen heeft. Deze zijn niet erg gebruikelijk voor maaltijdvervangers, maar zouden moringa poeder, saffraan, neem boom en sommige kruisbloemige groenten omvatten.

 

  • Veganistische overweging - veganisten zijn vatbaar voor tekorten als gevolg van de lagere absorptiesnelheid van plantaardige voeding en een onvolledig profiel. Een maaltijd bereid met hun overweging bevat extra voedingsstoffen.

 

  • Geen kunstmatige suikers

 

  • Gezonde zoetstoffen (natuurlijke en niet-calorische) zoals stevia of monk fruit

 

  • Voedingsvezels inbegrepen

 

  • Alle essentiële vitaminen en mineralen - ten minste 60% van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

 

  • Geen kunstmatige smaakstoffen of een neutrale smaak - smaakstoffen kunnen een dekmantel zijn voor schadelijker additieven. Tenzij verifieerbaar als natuurlijk, moeten smaakstoffen worden vermeden.

 

  • Gemak van voorbereiding

 

  • Dunne gladde textuur

 

  • Romige textuur

 

  • Allergeenvrij

Minpunten:

  • Ontsteking veroorzakende ingrediënten - zoetstoffen, kunstmatige smaakstoffen en kleuren

 

  • Chalky inconsistentie

 

  • 100-200 calorieën - dit is een snack, geen maaltijd

 

  • Gluten, lactose en soja inbegrepen (afhankelijk van uw allergieën)

 

  • Zware metalen afkomstig van chemische verwerking

 

  • GMO-landbouwproducten

Wanneer is een maaltijdvervanger je beste alternatief?

Bepaalde situaties vragen om maaltijdvervangers. In sommige andere gevallen is het een betere optie vanwege de gezondheidsvoordelen of om ongezondere beslissingen te voorkomen. 

Een vloeibaar dieet recept voor herstel of reiniging is zo'n situatie. De dieetshakes kunnen u helpen een rijker voedingsprofiel te verkrijgen. Mensen die een dieet volgen, kunnen ook de vooraf berekende hoeveelheden stoffen in de shakes in hun voordeel gebruiken.

Ook mensen met een drukke agenda hebben veel baat bij maaltijdvervangers. Bij een duidelijk gebrek aan tijd om een maaltijd te bereiden of een volledige maaltijd te nuttigen, misschien tijdens de lunchpauze, kan een volledige voeding worden bereikt door gebruik te maken van maaltijdvervangers.

Zij zijn een verstandiger keuze dan een fastfoodtent of zelfs sommige ultraverwerkte veganistische alternatieven.

Te weinig zin om te koken, zelfs als we tijd hebben. De tijd is waarschijnlijk al opgebruikt door binge watching, het inhalen van vrienden of het is de schrik om de afwas te moeten doen en de keukenvloer schoon te maken. Welnu, een maaltijdvervanger zou ook een gezonder alternatief zijn voor uw showtijd in plaats van een pizza of een onmogelijke hamburger te bestellen.

Gezonde maaltijdvervangers zijn ook een ideale aanvulling voor extra voedingsstoffen. Als u niet zeker weet wat u wel of niet binnenkrijgt van uw evenwichtige maaltijden, kan een shake geen kwaad. In plaats daarvan voorzien shakes met complete voeding u van alle microvoedingsstoffen die uw lichaam nodig heeft.

Laat het gissen achterwege en zorg voor zekerheid over uw voedingsprofiel. Een tekort aan bepaalde voedingsstoffen, zoals vitamine B12, kan lang duren voordat het effect ervan merkbaar wordt, maar de gevolgen zijn bijna onomkeerbaar. Zodra de reserves volledig zijn uitgeput, begint de onrust voor de gezondheid.

Het advies....

Speel liever op veilig dan spijt te hebben. Een maaltijdvervangende shake om de paar dagen of wekelijks is alles wat nodig is om in vorm te blijven.

Gewichtsverlies is een ander ideaal scenario voor deze shakes. Vooral plantaardige maaltijdvervangende shakes. Ze helpen de koolhydraatinname onder controle te houden door de eiwitinname te verhogen.

 Hierdoor kunt u extra vet en lege spieren verliezen en toch een goede spiermassa behouden. De eiwitten die u binnenkrijgt zijn ook gezond; niet afkomstig van rood en mager vlees.

Een gezond insluitschema voor dieet shakes

Er zijn voordelen aan zowel vaste als vloeibare maaltijden. Een plan om beide opties op een gezonde manier te combineren is dus een verstandige stap.

Het beste plan is altijd wat voor jou werkt.

Zo'n plan moet echter in de lijn liggen van:

1 of 2 maaltijden per dag

Deze dagelijkse frequentie kan zo vaak in de week herhaald worden als uw gewone maaltijden vereisen. Het kan dagelijks zijn of slechts twee keer per week, afhankelijk van hoeveel van uw maaltijden compleet en gezond zijn.

Een goede maaltijdvervanger is ook altijd een betere optie dan fastfood, dus neem het zo vaak als je fastfood zou hebben gegeten.

Andere problemen die u kunt tegenkomen, worden in de vragen hier behandeld.

Zijn plantaardige maaltijdvervangers gezonder dan maaltijdshakes op basis van dierlijke eiwitten?

Een gewaagd antwoord zou ja zijn.

In wezen omdat dierlijke producten in verband worden gebracht met chronische ziekten, terwijl planten een gezond alternatief zijn. Er zijn echter ongezondere vervangers vanwege slechte regelgeving.

De voordelen van een plantaardig dieet gaan van een verhoogde immuniteit en verminderde ontstekingen tot een verbeterde gezondheid van het hart. Hoogwaardige planten zullen voor altijd dierlijke maaltijden vertrappen.

Plantaardige diëten zijn niet alleen goed voor je bord. Ze zijn ook goed voor de planeet.

Drinken versus eten kauwen

Elk van deze heeft zijn unieke voordelen, zodat het van vitaal belang is een gezond evenwicht te bewaren en niet het ene voor het andere te laten gaan.

Kauwen is voordelig omdat het de hersenen beter waarschuwt, de smaak wordt opgepikt door de tong en de respectieve enzymen zorgen voor een betere mondhygiëne en een gezond gebit en meer voldoening.

Drinken is gunstig voor de dichtheid van de voedingsstoffen, de absorptiesnelheid bij gebrek aan oplosbare vezels, het grotere oppervlak voor vertering door enzymen en sappen.

Om de voordelen van het drinken van uw voedsel te vergroten, neemt u kleinere slokjes en reguleert u de inname van andere gezoete dranken. Blijf bij water, uw maaltijdvervangende shake en nog één drankje.

Zelfgemaakte maaltijdvervangers

Wat Vitaminfood aanbiedt is een uitstekende DIY (doe het zelf) maaltijdvervanger.

Het kant-en-klare poeder wordt aan u geleverd, u schept vervolgens voldoende of naar uw voorkeur en mengt het met water. Dat is het! Het hele proces!

Je kunt er ook een banaan, kersen, bessen, jubelpitten, lijnzaad en wat je verder nog verplicht bent aan toevoegen, doorheen mengen. Meng ze gewoon goed in een blender. Dit kan een gevoel van natuurlijk of zelfgemaakt en toegevoegde voedingsstoffen bevorderen.

De shake is hoe dan ook gezond, maar het toevoegen van smaak en voedingsstoffen (fruit, groenten, noten en zaden) kan geen kwaad. Het zal een natuurlijke smaak toevoegen voor een neutrale smaak.

Vitaminfood doet zijn best om de gezondste maaltijdvervangende shake op de markt te brengen. Afgaande op ons voedingsprofiel, de hoeveelheid voedingsstoffen en de verwerking, leveren wij hoge kwaliteit om u te voeden.

Een perfect gezond dieet dat voor iedereen geschikt is, is hypothetisch, vooral vanwege de variaties. Variaties in verlangens, dieetplannen en voorkeuren en gewichtsdoelen. Maar welke variatie ook, het is belangrijk om eventuele ongezonde tegenstrijdigheden te benadrukken en die opties uit te sluiten.

Als u uw gezondheid wilt stimuleren met maaltijdvervangers, dan is Vitaminfood de maaltijdvervanger bij uitstek.

 

Referenties

  1. https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/healthy-diet
  2. https://www.mdanderson.org/publications/focused-on-health/5-benefits-of-a-plant-based-diet.h20-1592991.html#:~:text=Eten%20van%20een%20op%20planten%2Dgebaseerd%20dieet,geweldig%20voor%20een%20goed%20darm%20management.
  3. https://www.everydayhealth.com/diet-nutrition/scientific-benefits-following-plant-based-diet/
  4. https://www.heart.org/en/healthy-living/healthy-eating/eat-smart/nutrition-basics/how-does-plant-forward-eating-benefit-your-health
  5. https://www.active.com/nutrition/articles/4-reasons-why-you-should-eat-instead-of-drink-your-food?page=1
  6. https://www.endocrineweb.com/news/diabetes/58738-12-weeks-strict-liquid-diet-program-reverses-diabetes
  7. http://www.eatingwell.com/article/290710/what-is-a-liquid-diet-and-is-it-healthy/