9 redenen waarom zink

Zink is een van de essentiële mineralen en bevordert een gezonde ontwikkeling en werking van het lichaam. Het is belangrijk om voortdurend en regelmatig voldoende zink binnen te krijgen, omdat zink niet wordt opgeslagen, omdat het lichaam geen mechanisme heeft om het efficiënt op te slaan, zoals dat wel het geval is met andere essentiële voedingsstoffen, met name vetoplosbare vitaminen. Daarom is Vitaminfood in het leven geroepen, om een dergelijk voedingsprobleem op te lossen. Volledige voeding op uw gemak 24/7.

Zink wordt via de dunne darm geabsorbeerd en is concentratie-afhankelijk. De absorptie in waterige vorm is echter hoger, tot 60-70% hoger dan in element- en mengvorm. Dat is vrij hoog en voor degenen die hun zinkgehalte willen verhogen, vooral als ze herstellen van een tekort, zal het verkrijgen van bronnen die zink in opgeloste vorm verpakken een grote stimulans zijn.

Vitaminfood maaltijdvervangers zijn ontworpen als voedingsshakes en passen er dus perfect bij. Je krijgt al je voedingsstoffen in de vorm dat ze maximaal worden opgenomen. Vitaminfood is de manier om te gaan als je op weg bent naar die gezondheidstransformatie. Het bereiken van dat voedingsdoel kan een beetje makkelijker zijn met ons.

Rollen van zink in het lichaam.

1. Enzymfunctie

Zink is betrokken bij heel veel reacties en is in verband gebracht met minstens 300 verschillende enzymen.... dat zijn een heleboel reacties voor het geval je het gemist hebt. Zink moet er gewoon zijn voor je lichaam om optimaal te kunnen functioneren...ik bedoel al die enzymen; je kunt het je niet veroorloven om een laag zinkgehalte te hebben.

Deze reacties zijn betrokken bij de synthese en de afbraak van koolhydraten, lipiden, eiwitten, nucleïnezuren en vele andere structurele en functionele lichaamsverbindingen.

Dit zijn elementen die niet slechts in één orgaan voorkomen of alleen voor bodybuilders van belang zijn. Integendeel, op dit gebied heeft iedereen baat bij een optimaal zinkgehalte van Vitaminfood.

2. Cellulaire functies

Zink stabiliseert de moleculaire structuur van celbestanddelen en membranen en draagt zo bij tot de stevigheid en integriteit van cellen en organen. Het is ook betrokken bij de celdeling.

3. Genetische expressie

Zink speelt een essentiële rol bij de transcriptie van polynucleotiden, één van de stappen in de genexpressie.

4. Immuniteit en weerstand tegen ziekten

Zink beïnvloedt zowel de humorale als de cellulaire immuniteit. Het is nodig voor de immuuncelfunctie en celsignalering, een tekort kan leiden tot een verzwakte immuunrespons. Zink vermindert ook oxidatieve stress, wat een negatieve factor is voor je immuunsysteem.

5. Weefselherstel en wondgenezing

Zink is nuttig bij de vorming van collageen, dat een structureel bestanddeel van de meeste lichaamsweefsels is. De huid in het bijzonder bevat ook een grote hoeveelheid van de totale zinkvoorraad. In ziekenhuizen wordt het vaak gebruikt als behandeling voor brandwonden, bepaalde zweren en andere huidletsels. De natuurlijke consumptie ervan in diëten kan deze processen ook helpen bevorderen.

6. Smaak en reuk

Een van de enzymen die betrokken zijn bij het opwekken van smaak- en reukprikkels is sterk afhankelijk van zink, zodat een tekort deze zintuigen kan aantasten totdat de niveaus weer normaal zijn.

7. Groei, ontwikkeling en rijping van het lichaam

Zink is essentieel voor de groei- en rijpingsprocessen in het lichaam. Vooral in de groeifasen zal een gestadige toereikende toevoer van zink u er zonder veel problemen, twijfels of stress doorheen helpen. In gevallen van zinktekort is een belemmerde en vertraagde groei en ontwikkeling een veel voorkomend symptoom en effect.

8. Ontsteking verminderen

Met verminderde ontstekingen komen andere gezondheidsvoordelen die variëren met de leeftijd. Voor jonge, levendige mensen helpt het acne te behandelen die de gladde, soepele huid ruïneert. Voor mensen van middelbare leeftijd helpt het het risico te verminderen op het ontwikkelen van chronische aandoeningen die op deze leeftijd gezond beginnen te verschijnen. Dit omvat hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten en complicaties in verschillende organen. Bij ouderen worden de tekenen van veroudering verminderd en worden effecten zoals maculadegeneratie vertraagd.

9. Zink heeft extra voordelen die specifiek zijn voor mannen en deze omvatten

Zink helpt bij de instandhouding van een gezond testosteronniveau, wat weer andere voordelen oplevert, zoals een optimaal libido, toename van de spiermassa en een goede erectie. Zink helpt ook de prostaat gezond te houden, vooral bij het ouder worden.

Het wordt ook in verband gebracht met het vertragen van kaalheid en het helpen bestrijden van acne.

Zinkgebrek

Een tekort aan zink is een zeldzame aandoening en treedt gewoonlijk op als gevolg van onvoldoende toevoer uit de voeding door ondervoeding door honger en verhongering of door factoren als alcoholisme. Het kan ook worden veroorzaakt door een verminderde absorptie in de darmen.

De symptomen en effecten van een zinktekort zijn onder andere:

- Groeiachterstand en vertraagde botrijping.

- Verlies van eetlust

- Verstoord immuunsysteem en verhoogde vatbaarheid voor infecties.

- Gewichtsverlies

- Vertraagde genezing van wonden

- Verminderde cellulaire functie

- Ernstig haarverlies

- Diarree

- Smaakafwijkingen

- Mentale lethargie

- Hypogonadisme bij mannen

- Vertraagde seksuele rijping

- Impotentie

- Oog- en huidletsels.

 

Zinkvergiftiging

De aanbevolen bovengrens voor de dagelijkse inname is 45 mg/dag en als deze wordt overschreden en door het innemen van grote doses de uiterste grens wordt bereikt, wordt zink giftig. Het lichaam elimineert het teveel via de nieren en via de ontlasting. Deze processen verlopen echter langzaam en terwijl het waarschijnlijk al in de bloedbaan is opgenomen, blijft het teveel schadelijk voor het lichaam.

De symptomen van zink in giftige hoeveelheden zijn:

- Misselijkheid Braken

- Verlies van eetlust

- Buikkrampen

- Diarree hoofdpijn

De effecten van chronische zinkvergiftiging gedurende meer dan een paar uur omvatten:

- Lage koperstatus - een teveel aan zink beïnvloedt de stofwisseling van andere voedingsstoffen en koper is een van die voedingsstoffen die het meest worden beïnvloed. Bij een hoge zinkconcentratie vermindert de hoeveelheid koper die uit de darmen wordt opgenomen drastisch en aanzienlijk.

- Veranderd functioneren van ijzer in het lichaam waardoor processen als hemoglobinevorming worden beïnvloed

- Verminderde immuunfunctie - zink in grotere of kleinere hoeveelheden dan het lichaam nodig heeft, tast het vermogen van het lichaam aan om ziekten te bestrijden en is een belangrijk teken van een abnormaal zinkgehalte.

- Verminderde hoeveelheid high-density lipoproteïne. Dit zijn gezonde lipoproteïnen en u zou er een optimaal niveau van moeten hebben, aangezien het lichaam ze nodig heeft en het risico dat ze schadelijk zijn van nature laag is.

 

 

Vitaminfood is ontworpen met voldoende zink voor uw lichaam. Wij kunnen u helpen uw voedingsdoelen te bereiken en een gezond micronutriëntenprofiel te behouden. Maak een account aan en neem een abonnement om uw Vitaminfood-dosis periodiek te ontvangen.

 

Referenties:

1. https://patient.info/doctor/zinc-deficiency-excess-and-supplementation-pro

2. https://www.healthline.com/nutrition/zinc#:~:text=Zink%20is%20nodig%20voor%20DNA,absorptie%20kan%20noodzakelijk%20zijn%20aan te%20vullen.

3. https://www.rxlist.com/zinc/supplements.htm

4. https://betteryou.com/blogs/health-hub/magnesium-zinc

5. https://www.womenshealthmag.com/food/g19967379/signs-youre-not-getting-zinc/

6. avogel.co.uk/health/mens-health/4-reasons-why-men-need-zinc/

7. https://www.peacehealth.org/medical-topics/id/hn-2934002