6 gezondheidsvoordelen van het aanvullen van BCAA inname

6 gezondheidsvoordelen van het aanvullen van BCAA inname

   Uitgelegde vertakte-keten aminozuren (BCAA)

De vertakte-keten aminozuren van Vitaminfood hebben enorme voordelen, waarvan er hieronder enkele worden toegelicht. Koop je BCAA supplementen met korting en begin zo snel mogelijk de voordelen te ervaren. Een gezonde dosis vegan proteïne, vegan supplementen en andere sportsupplementen zijn te verkrijgen in de pro series sectie. Dit is een speciale uitgave voor de profs.

Wat zijn vertakte-keten aminozuren?

Aminozuren zijn de bouwstenen van eiwitten in het lichaam. Het zijn er 20 in totaal, gegroepeerd in twee - essentiële aminozuren en niet-essentiële (gebaseerd op het vermogen van het lichaam om ze te synthetiseren).

De essentiële aminozuren kunnen niet in het lichaam worden gesynthetiseerd en daarom is het noodzakelijk ze in uw dieet op te nemen. Vertakte-keten aminozuren behoren tot deze groep van essentiële aminozuren en zijn er slechts 3 - leucine, valine en isoleucine. Alle drie zijn nuttig bij de opbouw van celstructuren, signalering en transport binnen de verschillende fysiologische processen van het lichaam. Leucine in het bijzonder is het belangrijkste aminozuur in het lichaam dat nodig is in verschillende processen van eiwitvorming.

Wanneer moet u BCAA-supplementen nemen?

Tijdens de training, met name de training met hoge intensiteit, rekken en scheuren de spieren. Deze spieren moeten opnieuw worden opgebouwd en dit proces van scheuren en opnieuw opbouwen zorgt voor verlenging en groei van de spieren. Tijdens de wederopbouw van deze spieren kan het hebben van direct beschikbare voedingsstoffen de resultaten verbeteren. De inname van BCAA's moet dus worden getimed rond uw trainingssessie. Verschillende experts in de industrie raden aan om uw eiwitshakes en BCAA-supplementen binnen 1 uur na uw trainingssessie in te nemen.

Binnen dit tijdsbestek wordt het lichaam sterk gestimuleerd tot de synthese van meer proteïne, omdat het probeert de gescheurde spieren te herstellen. Vandaar de maximale absorptie en benutting van de aminozuren.

 

Voordelen van BCAA-supplementen

Het feit dat je traint betekent dat het lichaam meer vertakte-keten aminozuren nodig heeft dan het normaal zou doen. Deze extra hoeveelheid uit je voeding halen is voor sommigen misschien oké, maar voor de meesten is het een uitdaging. Om de efficiëntie van je eiwitsyntheseproces niet te verminderen en ook de bijwerkingen van een tekort aan BCAA te vermijden, is het verstandig om supplementen te overwegen.

Bovendien is bewezen dat BCAA-supplementen meer voordelen hebben voor bodybuilders en iedereen die intensief traint. Deze omvatten:

  1.       Verhoogt de spiergroei

Een onderzoeksevaluatie uit 2017 meldde dat onderzoekspersonen die BCAA-supplementen kregen tot 22% meer spiermassagroei registreerden dan die onder een placebo. Indien gecombineerd met eiwitisolaat zoals erwteneiwitisolaat, namen de resultaten verder toe om een toename van 44% in spiergroei te registreren.

Dit wordt verklaard door het feit dat het lichaam gestimuleerd werd om meer eiwitblokken te produceren en over alle grondstoffen beschikte op het moment van de hoogste stimulatie. Vitaminfood BCAA supplementen kunnen een letterlijke game changer zijn voor bodybuilders over de hele wereld. Stel je voor dat je bijna 50% meer spiergroei krijgt, dat klinkt alsof je eindelijk betaald krijgt wat je waard bent. Op een bepaald moment is alles wat een goede investering van tijd en energie nodig heeft slechts 5 - 8 gram BCAA.

  1.       Voorkomt spierafbraak

Vertakte-keten aminozuren maken 35% uit van de essentiële aminozuren en ongeveer 40% van de aminozurenbehoefte. Een gezonde hoeveelheid BCAA's garandeert bijna een evenwicht tussen eiwitafbraak en eiwitsynthese, een proces dat nooit ophoudt. Bij intensieve inspanning en veroudering is suppletie nog noodzakelijker. Een wetenschappelijke review uit 2017 bevestigt deze beweringen dat BCAA-supplementen helpen bij het behoud van een gezonde spiermassa.

Tijdens het sporten wordt er veel meer eiwit afgebroken en is er veel meer nodig om de spieren te herstellen en te laten groeien. Bij het ouder worden is het vermogen van het lichaam om voedingsstoffen op te nemen sterk verminderd en de afbraak van eiwitten gaat voortdurend door, dus een boost BCAA helpt ook om ervoor te zorgen dat de spierafbraak niet groter is dan de synthese en het herstel.

  1.       Helpt spierpijn na de training te verminderen

Daarom hebben sommigen BCAA's zelfs omschreven als de magische toverformule in sportvoeding. Een component die je in staat stelt om elke dag te verschijnen en de gewichten te heffen alsof je er de vorige dag niet was.

Vertakte keten aminozuren helpen spierpijn die na de training wordt gevoeld, aanzienlijk te verminderen. Uitgestelde spierpijn wordt ongeveer 12-24 uur na de training gevoeld en kan tot 72 uur duren. Iedereen die wel eens in de sportschool is geweest, weet dat dit een tol eist van je psyche om te trainen en te bewegen. Het breekt je vastberadenheid en weegt zwaar op je geest.

De BCAA-supplementen van Vitaminfood helpen echter om deze spierpijn te verminderen die u elke dag in de sportschool kunt opdoen.

Werkingsmechanisme van BCAA:

  • Vermindert de afbraak van eiwitten tijdens de oefeningen, waardoor de spieren niet zo zwaar beschadigd worden.
  • Verlaagt het niveau van creatinekinasen; kinasen zijn enzymen die stoffen afbreken, waarvan deze in het bijzonder creatine afbreekt, dat een vitaal bestanddeel is van eiwitblokken in spieren en weefsels. Dit wijst op spierschade.

 

      4. Vermindert trainingsvermoeidheid

Door inspanning veroorzaakte vermoeidheid varieert naar gelang van de duur van de oefensessie, de intensiteit van de oefening en andere omgevingsfactoren.

BCAA-supplementen helpen het tryptofaangehalte in het lichaam te herstellen. Het tryptofaan wordt vervolgens door de hersencellen opgenomen en gebruikt bij de productie van een hormoon dat serotonine wordt genoemd.

Serotonine is een ontspannend hormoon dat vermoeidheid veroorzaakt. Een goede slaap is de sleutel tot het aanpakken van vermoeidheid. Serotonine helpt u de vermoeidheid weg te slapen en de volgende dag fris wakker te worden. Het verbetert ook uw humeur als u zich klaarmaakt voor een nieuwe dag.

BCAA kan u helpen fris naar het werk te gaan, zelfs na een avond in de sportschool.

        5.      Beheer van leverziekten
Leverziekten zoals levercirrose veroorzaken hepatische encefalopathie, die op haar beurt in gevorderde stadia leidt tot een progressief verlies van hersenfuncties. Samen met bepaalde suikers en antibiotica voor de behandeling van leverencefalopathie, kunnen BCAA-supplementen worden gebruikt om de effecten van de progressie te helpen reguleren en vertragen.

 

6. Helpt om meer vet te verbranden

Van een combinatie van glutamine en leucine is aangetoond dat het de vetafbraak bevordert, waardoor het een ideale aanvulling is voor uw gewichtsverliesprogramma. Voor gewichtsverlies verhogen BCAA ook je verzadigingsniveau vanwege een eiwitrijk dieet waardoor je minder naar calorieën verlangt. Het mooie van dit alles is dat vetverlies plaatsvindt terwijl je spiermassa toeneemt omdat er meer spieren groeien.

 

Vitaminfood produceert BCAA-supplementen van hoge kwaliteit om je te helpen op je fitnessreis. Er is veel voordeel te behalen uit suppletie, aangezien voeding alleen een onvoldoende aanvoer van deze essentiële aminozuren kan zijn. Bestel je BCAA supplementen en laat ze bezorgen wanneer het jou uitkomt en zo snel mogelijk.

 

REFERENTIES:

  1. https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-bcaa#TOC_TITLE_HDR_7
  2. https://www.menshealth.com/uk/nutrition/a26303726/bcaa-benefits-complete-guide
  3. https://www.cbc.ca/life/wellness/bcaa-supplements-helpful-or-hype-experts-sound-in-on-the-popular-fitness-product-1.5340233
  4. https://www.nature.com/articles/s41586-019-1503-x
  5. https://www.maximuscle.com/nutrition/ingredients/branched-chain-amino-acids/BCAA-Benefits-Side-Effects/
  6. https://www.insider.com/bcaa
  7. https://www.womenshealthmag.com/food/a19982633/bcaa-benefits
  8.