5 toepassingen van calcium in het lichaam

Calcium is het meest voorkomende mineraal in het lichaam. Het is ook het5e meest voorkomende element in het lichaam na zuurstof, waterstof, koolstof en stikstof. Het wordt aangetroffen in alle organen en cellen van het lichaam. Het maakt ongeveer 1,9% van het lichaamsgewicht uit. Calcium maakt deel uit van de grote vijf in het lichaam.

Calcium is een belangrijk onderdeel van het lichaam. Het vormt ook het grootste deel van het skelet; botten en kraakbeen. Vitaminfood helpt je om je calciuminname op een veganistische manier op peil te houden. Wij helpen uw skelet stijf en gezond te houden.

Van het calcium dat in het lichaam wordt aangetroffen, zit ongeveer 99% in botten en kraakbeen. De resterende 1% bevindt zich in tanden en zachte weefsels en een zeer kleine 0,1% bevindt zich in de extracellulaire vloeistof. Hoewel het slechts een fractie is van al het calcium in het lichaam, speelt 0,1% een belangrijke rol in homeostatische en metabolische processen.

 

Rollen van calcium in het lichaam:

  1.       Optimale gezondheid van de botten

Calcium is een belangrijk bestanddeel van de botten. Het is nodig voor de vorming van alle botten en voor de processen die betrokken zijn bij de verlenging en instandhouding ervan. Calcium is het mineraal dat bijna in zijn eentje de integriteit van de skeletstructuur waarborgt. Ze zijn als bakstenen in de bouw van een huis.

De beschikbaarheid van calcium, vooral tijdens groeispurten van minder dan 2 jaar en tijdens de puberteit, bepaalt de groei en de stijfheid van de botten. Calcium in het skelet komt voor in de vorm van calciumcarbonaat of calciumfosfaat; hydroxyapatiet. Het is ingebed in de collageenfibrillen om de botten stevigheid te geven. Het is de verbinding die ervoor zorgt dat de botten het gewicht kunnen dragen zonder in te storten.

Als tijdens de groeifasen voldoende calcium wordt toegediend, wordt de matrix verkalkt en wordt het bot sterk. Indien echter tijdens deze cruciale fasen een tekort optreedt, wordt het bot aangetast.

Het calcium in de botten dient ook als reservoir voor tekorten in de extracellulaire vloeistof en andere functies in het lichaam.

  1.       Bevordert de gezondheid van het hart

Calcium, met name via de voeding in plaats van via supplementen, wordt in verband gebracht met een positieve gezondheid van het hart en een verminderd risico op hart- en vaatziekten. De betrokken mechanismen zijn indirect maar doeltreffend. Calcium vermindert de intestinale absorptie van lipiden, aangezien deze in overmaat de hartvaten kunnen verstoppen. Het verlaagt ook het cholesterolgehalte in het bloed. Deze twee zijn vooral nuttig bij een preventieve behandeling in vergelijking met curatieve inspanningen.  

  1.       Metabolische functie in diverse processen.

Calcium speelt een rol in neuromusculaire en cellulaire functies. De instroom van calcium is betrokken bij de bemiddeling van hormonen en bij signaalwegen naar doelcellen. Calciumpompen zijn ook actief om de calciumconcentratie in de extracellulaire vloeistof in evenwicht te helpen houden.

Calcium bevindt zich ook in speciale reservoirs in de cellen waarvan de concentratie en de permeabiliteit over het celmembraan van tijd tot tijd varieert. Deze variatie is bedoeld om de opname van andere ionen over het celmembraan, zoals natrium en kalium, te reguleren. De juiste hoeveelheden calcium zorgen er dus voor dat je ook de juiste concentratie van verschillende andere ionen hebt.

  1.       Beschermt tegen kanker

Calcium in combinatie met vitamine D kan helpen om darmkanker te voorkomen. Calciumbronnen met een laag vetgehalte zijn een geweldige stimulans voor dit gezondheidsdoel.

Calciumionen spelen een beschermende rol tegen schadelijke kankercellen in het terminale maagdarmkanaal.

  1. Gewichtsverlies

Van calcium is ook bewezen dat het helpt bij gewichtsbeheersing. Het helpt het lichaam vet te verbranden en verhoogt de thermogenese, zodat de temperatuur voor metabolische reacties gunstiger is. Dit effect wordt echter sterker gevoeld bij mensen die herstellen van een tekort.

Opname van calcium

De calciumopname varieert naar gelang van de leeftijd van de persoon en de samenstelling van de voeding. Bij zuigelingen kan het percentage oplopen tot 60%, voornamelijk vanwege hun behoefte aan calcium. Bij adolescenten kan dit percentage oplopen tot ongeveer 30% en bij volwassenen en tot op hoge leeftijd daalt het tot 15-20% en tot minder dan 10% in het laatste levensjaar.

Voedingsfactoren die van invloed kunnen zijn op de snelheid waarmee calcium wordt geabsorbeerd, zijn onder meer de beschikbaarheid van vitamine D, die een grote stimulans is voor de absorptiesnelheid. De darmen hebben vitamine D nodig voor de absorptie van calcium en fosfor.

Andere bestanddelen zoals fytinezuur en oxaalzuur veroorzaken een vermindering van de hoeveelheid calcium die door de darmen wordt opgenomen, omdat ze zich er sterk aan binden. Spinazie, bonen en zoete aardappelen zijn dus niet erg geschikt om in te nemen voor of na dat glas melk dat je zo graag drinkt. Dit geldt vooral voor zuivelproducten, omdat de biologische beschikbaarheid dan aanzienlijk vermindert.

Haal Vitaminfood, uw veganistische en goed ontworpen voeding om ervoor te zorgen dat het voedsel dat u consumeert op dezelfde manier bij uw lichaamsspieren en -weefsels terechtkomt.

Het vermogen van het lichaam om voedingsstoffen op te nemen neemt ook geleidelijk af met de leeftijd, dus met de ouderdom komt een verminderde calciumopname.

Tekortkoming

Een tekort aan calcium veroorzaakt osteoporose. Bij zuigelingen is de oorzaak een ontoereikende voeding of een verminderde absorptie ten gevolge van gezondheidsaandoeningen zoals diarree of het syndroom van Crohn. Bij volwassenen is botresorptie de hoofdoorzaak, hoewel beide mogelijke oorzaken zijn. Als het calcium sneller uit het bot wordt gehaald voor onderhoud of gebruik elders dan het wordt vervangen, wordt het bot dunner en neemt de botdichtheid sterk af.

 Tot de bevolkingsgroepen die het grootste risico lopen behoren zuigelingen, adolescenten, vrouwen na de menopauze en oudere mannen.

Hypercalcemie

Een teveel meestal van supplementen heeft de volgende effecten

Nierinsufficiëntie, omdat de nier het tempo van de calciumaanvoer uit het bloed niet kan bijhouden.

Verkalking van bloedvaten en weke delen - dit gebeurt in een poging om de hoeveelheid calcium in het bloed te reguleren, omdat dit de cellulaire functies verstoort. Dus wordt het calcium verpakt in fibrillen van zachte weefsels, wat onder normale omstandigheden niet gebeurt.

Nierstenen

Constipatie

interfereert met ijzer- en zinkopname

Het risico van prostaatkanker en hartziekten neemt toe door de verkalking die deze weefsels verhardt en hun activiteit en samentrekking aantast.

Dit alles gebeurt zeer snel bij een overmaat aan calciumcarbonaat. Het wordt gemakkelijk afgezet in de vorm van sedimenten. De aanbevolen bovengrens is 3 g.

 Vitamine-voedsel en calcium

De gezondheid van de botten is een groter probleem, groter dan in het vorige decennium en de vorige eeuw. Botverdunning en verlies van dichtheid behoren tot deze problemen. Calcium is gedurende het hele leven van vitaal belang. Eerst voor de groei en verkalking van de botten en daarna voor het onderhoud ervan. Voldoende calcium innemen is de enige manier om ervoor te zorgen dat de botten geen tekorten oplopen tijdens de groei of het onderhoud.

Vitaminfood levert al het calcium dat u nodig heeft voor gezonde botten. Maaltijdvervangers die u calcium leveren samen met alle andere vitale voedingsstoffen in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheden. Ontvang regelmatig Vitaminfood en wees er zeker van dat uw botten gezond zullen zijn. 

 

 

Referenties

  1. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4010554/
  2. https://www.algaecal.com/calcium/weight-loss/
  3. https://academic.oup.com/jcem/article/90/7/3824/2837201
  4. https://www.nutraingredients.com/Article/2009/03/16/Calcium-may-boost-weight-loss-but-only-if-you-re-deficient
  5. https://d-calusa.com/can-calcium-help-you-lose-weight/
  6. https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=56515