27 VITAMINEN EN MINERALEN DIE ESSENTIEEL ZIJN VOOR ONS LICHAAM

27 VITAMINEN EN MINERALEN DIE ESSENTIEEL ZIJN VOOR ONS LICHAAM

Vitaminen en mineralen zijn de strijders van ons lichaam. Ze zijn als handhavers van de wet die ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Het lichaam heeft vitaminen en mineralen nodig om in toom te blijven en optimaal te functioneren.

Al deze stoffen worden micronutriënten genoemd in de grotere classificatie van voedingsstoffen. Microvoedingsstoffen zijn in veel kleinere porties nodig dan macrovoedingsstoffen, namelijk koolhydraten, vetten en eiwitten. Hun vereiste hoeveelheid is echter geen weerspiegeling van hun belang in het lichaam. Vitaminen en mineralen zijn noodzakelijk voor uw voeding en uw lichaam. Het is waar dat u misschien niet sterft door een tekort aan oordelen voor slechts een week, maar voor uw dagelijks welzijn zijn ze van vitaal belang.

Vitaminen en mineralen optimaliseren verschillende systemen in het lichaam, activeren verschillende enzymen en zorgen ervoor dat u niet alleen maar een zak botten en massa bent.

Vitaminfood geeft, te oordelen naar de naam, voorrang aan voeding en vitamines en mineralen zijn daar één van. Onze veganistische voedingsoplossingen hebben allemaal 27 essentiële vitaminen en mineralen erin verwerkt.

De noodzaak van vitaminen en mineralen is door diëtisten en voedingsdeskundigen al vaak benadrukt, maar kan waarschijnlijk niet genoeg worden benadrukt. Er is reden genoeg voor al die studies en de nadruk die deze professionals op essentiële vitaminen en mineralen leggen.

Laten we samen eens dieper ingaan op alle essentiële vitaminen en mineralen en kijken wat Vitaminfood te bieden heeft; spoiler alert, Vitaminfood biedt elke voedingsstof die hieronder besproken wordt. Allemaal in de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per portie.

Vitaminen

 Je denkt al aan fruit en groenten.

Vitamines zijn een ongelooflijke versterking, vooral voor je immuunsysteem en je reactiesysteem. En fruit en groenten zijn zeker zeer goede bronnen. Vitamines zijn organische verbindingen die uit je voedsel moeten komen.

Het feit dat je geen vitaminen in je lichaam kunt aanmaken zoals je dat met eiwitten kunt, dwingt je ertoe ze uit je voeding te halen. Je moet sceptisch zijn over de voedingswaarde van wat je eet. Zo niet, dan zul je sneller een tekort hebben dan je verwacht.

Vitaminen worden onderverdeeld in:

  1. In water oplosbare vitaminen
  2. Vetoplosbare vitamine

1. In water oplosbaar -vitamine C en de B-vitaminen: thiamine (B1), riboflavine (B2), niacine (B3), pantotheenzuur (B5), pyridoxine (B6), biotine (B7), foliumzuur (B9) en B12 (cobalamine)

Deze in water oplosbare vitaminen worden rechtstreeks in de bloedbaan opgenomen en circuleren gemakkelijk terwijl ze in plasma worden opgelost. De nieren regelen het gehalte aan wateroplosbare vitaminen in het bloed door het overschot in de urine uit te scheiden. Hierdoor komt het zelden voor dat er toxische hoeveelheden aanwezig zijn.

Dit betekent echter ook dat u regelmatig moet aanvullen met gevarieerde bronnen om een goede totale vitamineportefeuille te hebben.

Het is nog steeds belangrijk op te merken dat u voor sommige van deze vitaminen een grote reserve in de lever kunt hebben, b.v. vitamine B12.

  1.     Vitamine C

Tekort: Scheurbuik

Vitamine C is een van de veelzijdige vitamines. Veel dieren kunnen het synthetiseren uit glucose, maar mensen en enkele andere zoogdiersoorten niet.

Het is nuttig voor de genezing van wonden door de wond vochtig te houden, verkort de duur van verkoudheden en fungeert als enzym cofactor voor wel 11 unieke enzymen.

Een ander voordeel is een verhoogde opname van non-heemijzer. Niet-heemijzer komt alleen voor in planten en is wat de meeste vegetariërs en veganisten gebruiken; het wordt echter niet gemakkelijk geabsorbeerd, maar Vitamine C helpt daarbij.

Vitamine C is ook in hoge concentratie aanwezig in maagsap, een verteringssap in de maag. Het voorkomt de vorming van mutagene nitroso-verbindingen. Dit verlaagt het risico op maagkanker aanzienlijk. Dit geldt ook voor mondholte-, spijsverteringskanaal- en longkanker.

Voor de absorptie ervan is natrium nodig, dus zorg ervoor dat u ook voldoende natrium binnenkrijgt; het komt echter zelden voor dat u een natriumtekort krijgt.

  1.     De B-vitaminen

Deze groep vitaminen vervult meestal co-enzymfuncties, maar heeft ook vitaminespecifieke functies.

  1.   Thiamine

Tekort: beriberi en polyneuritis

Thiamine wordt gebruikt in:  

  •         energiemetabolisme uit koolhydraten en vertakte aminozuren
  •         groei van cellen.

Bevordert over het algemeen het energiegebruik.

Een tekort wordt in verband gebracht met alcoholisme, omdat alcohol de absorptiesnelheid verlaagt.

  1.     Riboflavine

Tekort: ariboflavinose, cheilosis, dermatitis, angulaire stomatitis

Gebruikt in:

  •         co-enzym functies in neurale en spijsverteringsstelsel enzymatische activiteit.
  •         Co-enzym in talrijke oxidatie- en reductiereacties, vooral betrokken bij de afbraak van vetten. ( vormt FAD- flavin adenine dinucleotide)

Het is aanbevolen voor uw ochtenden.

  1.     Niacine

Tekort: dermatitis, pellagra met diarree en dementie

Gebruikt als een:

  •         Co-substraat bij waterstofoverdracht of reacties waarbij waterstofverbindingen betrokken zijn.
  •         Behandeling van hoge cholesterolgehalten in het bloed 
  1.     Pantotheenzuur

Deficiëntie: Misselijkheid, snelle hartslag, anorexia, verminderde coördinatie van organen en slaapstoornissen. 

Dit is waarschijnlijk de minst waarneembare vitamine.

  •         Het wordt gebruikt als co-enzym in het celmetabolisme (een bestanddeel van co-enzym A). Dit is betrokken bij het vetzuurmetabolisme.
  1.     Pyridoxine, pyridoxamine, en pyridoxal

Tekort: epileptische stuiptrekkingen bij zuigelingen, huidveranderingen (glossitis en cheilosis, zenuwstoornissen.

  •         Dit is een belangrijke enzymatische cofactor die betrokken is bij meer dan 100 verschillende reacties vanwege zijn hoge werksnelheid en omzet.
  •         Voldoende hoeveelheden gedurende iemands leven leiden tot minder depressies op latere leeftijd.

Let op; als je hier een tekort aan hebt, heb je waarschijnlijk een tekort aan meer Vit B. Een tekort aan pyridoxine komt zelden voor, maar is niet onmogelijk.

  1.     Biotine

Tekort: misselijkheid, vermoeidheid, depressie, spierpijnen

  •         Wordt gebruikt als co-enzym in reacties waarbij carboxylering optreedt. Deze reacties vormen verbindingen die later worden omgezet in keratine voor nagels en haar.

Het is daarom nuttig voor gezond haar en gezonde huid, die uit keratine worden gevormd. 

  1.     Foliumzuur

Tekort: foliumzuurtekort bloedarmoede

B9 wordt aanbevolen voor vruchtbare vrouwen in de vruchtbare leeftijd. 

Het is nuttig bij het voorkomen van neurale buisdefecten. Het bevordert de groei van de ruggengraat bij zowel kinderen als foetussen,

  1.     Vitamine B12

Tekortkoming: Verstoring van het centrale zenuwstelsel (gevoelloosheid, moeite met lopen), vergeelde huid, geheugenverlies.

  • Dit is een primaire vereiste voor het energiemetabolisme
  • Het is ook nuttig bij de vorming van rode bloedcellen en een gezond beenmerg waar rode bloedcellen worden aangemaakt.
  • B12 wordt ook toegediend om pijnen en megaloblastaire anemiete genezen .

Vegetariërs en veganisten staan bovenaan de lijst van mensen die een tekort kunnen hebben. Dit komt doordat maar heel weinig planten de enzymen hebben die nodig zijn voor de vorming van B12. 

  1. Vetoplosbaar - vitamine A, D, E en K

Vetoplosbare vitaminen worden in het lichaam opgenomen in de dunne darm via de melkgangen en de lymfekanalen.

Zij hebben proteïnehoezen als dragers tijdens het vervoer.

Overtollige van deze in vet oplosbare vitaminen worden opgeslagen in de lever en vetweefsels, waardoor een reserve voor hen wordt aangehouden.

 

  1. Vitamine A

Tekortkoming: Nachtblindheid

 

  •         Vit A is nuttig voor het behoud van het gezichtsvermogen en vooral voor het nachtzicht. Het voedt en verzorgt het netvlies, dat verantwoordelijk is voor de helderheid van het gezichtsvermogen.

 

  •         Het is eveneens belangrijk voor gezonde botten, een krachtig immuunsysteem en een gezonde zwangerschap (foetale ontwikkeling).
  1. Vitamine D

Deficiëntie: Rachitis 

Vitamine D komt niet gemakkelijk uit de voeding, behalve uit zeewier, sommige vissoorten zoals zalm, tonijn en kreeft.

Het wordt gemakkelijk door onze huid gesynthetiseerd in aanwezigheid van ultraviolet B-stralen (UVB). UVB zijn afkomstig van de zon tussen 10.00 en 14.00 uur. Deze zon kan echter de huid beschadigen en de stralen verhogen het risico op huidziekten. Beide bemoeilijken de synthese van vitamine D, aangezien zonnebrandcrèmes de huid afschermen van de stralen.

U kunt echter wel lichte en donkergekleurde overhemden en broeken aantrekken wanneer u op deze tijden uitgaat.

Vitamine D is nuttig bij:

  •         de absorptie van calcium in de maag te verhogen.
  •         Hormonale eigenschappen; Vit D is meer dan alleen maar een vitamine. Recente studies hebben aangetoond dat het hormonale eigenschappen heeft
  •         Cardiovasculaire en immuunsysteem gezondheid.
  1. Vitamine E

Tekortkoming:

Het heeft zeer hoge antioxiderende eigenschappen.

  •         Daardoor is zij van vitaal belang voor de celbescherming als ontgifter van vrije radicalen. Vitamine E neutraliseert gemakkelijk vrije radicalen door ze te stabiliseren.
  •         Vitamine E bevordert ook een gezonde huidgroei, de opname van vitamine A en de gezondheid van de voortplanting en de vruchtbaarheid, de vorming van rode bloedcellen en het gebruik van calcium door het lichaam.
  1. Vitamine K

Tekortkoming:

We bloeden en dan stopt het bloeden vanzelf, vooral bij onbeduidende uitwendige verwondingen.

Vitamine K is essentieel voor het stollingsproces en voor de productie van protrombine, een stollingsfactor. Prothrombine wordt vervolgens omgezet in een serine draad-achtige verbinding die de wond afsluit.

Samenvatting van vitaminen. 

De verschillende vitaminen zijn allemaal van vitaal belang voor het lichaam en noodzakelijk om van dag tot dag te kunnen overleven. Zij houden alle systemen en organen in het lichaam in toom. Van optimalisering voor een optimale functie tot coördinatie en activering van de reacties, vitaminen zijn de ware sleutel tot de functionaliteit van ons lichaam.

 

Mineralen

In het eerste deel hebben we vitaminen behandeld, die organische koolstofhoudende verbindingen zijn. Mineralen daarentegen zijn anorganische verbindingen met een eenvoudige basisformule en een langere levensduur dan vitaminen. 

Er zijn 16 essentiële mineralen, zoals hier uiteengezet. 

  1. Calcium

Tekort: Osteoporose; botverdunning. 

Nou, laten we beginnen met de meest voorkomende, namelijk sterke botten en tanden. Calcium is als botbestanddeel direct betrokken bij de botontwikkeling. Onvoldoende calcium maakt uw botten breekbaar en zwak; een aandoening die botverdunning wordt genoemd.

Calcium houdt het skelet in stand. 

Calciumreserves worden uit de beenderen gehaald, maar slechts voor een beperkte tijd voordat de bijwerkingen beginnen op te treden.

Calcium is ook belangrijk voor de gezondheid van hart en bloedvaten en de regulering van de bloeddruk, de bloedstolling als activator van stollingsfactoren, de samentrekking van spieren en de zenuwimpulsen.

  1. IJzer

Tekort: bloedarmoede 

IJzer is een belangrijk element bij de ademhaling. Het wordt gebruikt bij de productie van hemoglobine en myoglobine, de zuurstoftransportverbindingen in respectievelijk plasma en spieren.

IJzer activeert ook enzymen die betrokken zijn bij de synthese van sommige aminozuren.

Calcium, geconsumeerd als zout of in zuivelproducten, interfereert aanzienlijk met de absorptie van zowel haem- als non-haemijzer.

 

Er zijn twee soorten: het heemijzer, dat in dierlijke producten zit en gemakkelijk wordt geabsorbeerd, maar in verband wordt gebracht met een verhoogd kankerrisico. Dan het niet-heemijzer, dat in plantaardige bronnen wordt gevonden, gezonder is en gemakkelijk wordt geabsorbeerd in aanwezigheid van vitamine C.

  1.   Chroom

Nuttig bij het handhaven van de bloedsuikerspiegel omdat het de werking van insuline beïnvloedt die door de alvleesklier wordt geproduceerd. Het verhoogt de snelheid van de stofwisseling en verbruikt zo de bloedsuiker.

Het wordt ook toegediend om de bloeddruk onder controle te houden, vooral bij patiënten met overgewicht.

  1.   Jodium.

Deficiëntie: Goitre

Jodium is een belangrijke speler als het gaat om schildklierhormonen. Schildklierhormonen zijn op hun beurt belangrijke regelaars van het celmetabolisme in combinatie met adrenaline.

Schildklierhormonen regelen ook bepaalde aspecten van de groei. 

  1.   Koper

Koper is een geweldig reductiemiddel dat vrije radicalen opveegt en het metabolisme van brandstof verbetert.

Het is ook van vitaal belang voor de vorming van rode bloedcellen in het beenmerg en de neurotransmissie.

  1.   Magnesium

Magnesium wordt onder meer gebruikt:

  •         Ontwikkeling van gezonde botten en tanden.
  •         Bloeddruk- en suikerregulatie
  •         Spiersamentrekking
  •         Overdracht van zenuwimpulsen
  •         Bloedstolling
  •         Slaap en vermoeidheid opwekken
  •         Activering van maximaal 30 enzymen

Magnesium is een van de mineralen die in grotere hoeveelheden in het lichaam voorkomen en een tekort zou aanzienlijke en gemakkelijk waarneembare symptomen veroorzaken.

  1.   Mangaan

Mangaan is nuttig bij de controle van cholesterol en de oxidatie van koolhydraten in het lichaam en bij de metabolisering van aminozuren en de ontwikkeling van botten.

  1.   Molybdeen

Dit is een enzymactivator voor de ontgifting van giftige stoffen uit het lichaam.

Het giftige afval dat wordt ontgift, omvat sulfieten en oxidases.

  1.   Kalium

Kalium is nodig voor een gezond hart. Studies hebben aangetoond dat voldoende kalium helpt het risico op beroertes en hartaanvallen te voorkomen. Het stabiliseert de hartslag.

Ook nuttig voor spiersamentrekkingen en de vochtbalans door de nieropname van vocht terug in het lichaam te reguleren.

Bananen zijn echt goede bronnen en onze bananensmaak zou wel eens de perfecte bron voor uw kaliuminname kunnen zijn.

  1.   Zink

Deficiëntie: Erectiestoornissen bij mannen, retardatie, vertraagde seksuele en botrijping, huidlaesies, diarree, alopecia, verminderde eetlust, verhoogde vatbaarheid voor infecties via defecten.

in het immuunsysteem, en het optreden van gedragsveranderingen.

  •         Zink staat centraal en is nauw verbonden met de mannelijke reproductieve gezondheid.
  •         In combinatie met vitamine C stimuleert het de immuniteit en verbetert het de wondgenezing; het stabiliseert de structuur van celbestanddelen en membranen.
  •         Zink wordt gebruikt bij de synthese van DNA en eiwitten en bij de celdeling 
  1.   Natrium

Natrium is, net als kalium, als neurotransmitter rechtstreeks betrokken bij zenuwimpulsen. Deze functie wordt ook uitgebreid tot spiersamentrekkingen.

Natrium beïnvloedt ook de osmotische druk en is dus noodzakelijk voor de vochtbalans.

De controle over het bloedvolume speelt een belangrijke rol en beïnvloedt de bloeddruk.

  1.   Selenium
  •         Selenium werkt oxiderend, waardoor het een natuurlijke antioxidant is.
  •         Het vermindert de mentale achteruitgang en voorkomt vroegtijdige aftakeling.
  •         Selenium is ook noodzakelijk voor de schildklierfunctie,
  •         Beschermt ook het hart en voorkomt bepaalde vormen van kanker.
  1.   Fosfor.
  •         Samen met calcium is fosfor betrokken bij de verkalking van botten.
  •         Het ion is nuttig in het zuur/base-evenwicht door de vorming van basische ionen (OH-)
  •         Zachte weefsels en de enzymatische reactie in deze weefsels zijn ook afhankelijk van fosfor.

Vitaminfood is uw one-stop-oplossing om al deze voordelen te verkrijgen en ervoor te zorgen dat uw vitaminen- en mineralenreserves binnen gezonde grenzen blijven. Soms kan het vermoeiend zijn om u steeds zorgen te maken over uw voedingsdichtheid. Met Vitaminfood kunt u niet in de fout gaan, noch aan de verkeerde kant staan.

Neem een maaltijdvervanger of een proteïneshake en stel een abonnement in om uw strijd te beëindigen. Vitaminfood is de juiste brandstof voor een goed gevoel.